O wystawie
Futuronauci to multimedialna wystawa edukacyjna, podczas której odwiedzajšcy eksplorujš elementy pojazdu kosmicznego i poznajš kluczowe zagadnienia współczesnej inżynierii i przyszłoć nauki. To dowiadczenie ma
też za zadanie zachęcić młodych ludzi do refleksji nad własnymi możliwociami i talentami.
Futuronauci zabiorš zwiedzajšcych w podróż przez osišgnięcia nauki i technologii. Towarzyszami, choć nieobecnymi na wystawie, będš archeolodzy eksploratorzy z przyszłoci, których lady, zwyczaje, a przede wszystkim znaleziska ujrzymy na ekspozycji.
Stanowiska multimedialne pozwolš zwiedzajšcym wcielić się w rolę członka załogi statku zadbać o wyżywienie, przeprowadzić eksperyment zwišzany z ekosystemem, a nawet zdecydować, za pomocš jakiego napędu odbyć galaktycznš podróż. Zwiedzajšcy będš mogli też sprawdzić swojš wiedzę w grze, dotyczšcej historii łšcznoci.
Wystawa jest skierowana przede wszystkim do widzów w wieku 716 lat grup zorganizowanych oraz rodzin dorosłych opiekunów i rodziców.
Strefy wystawy:
Centrum dowodzenia
Obszar wprowadzajšcy, w którym odwiedzajšcy zapoznajš się z koncepcjš statku z przyszłoci oraz oglšdajš lady poprzednich wizyt Futuronautów w historii naszej cywilizacji. To również zabawne nawišzanie do częstych motywów z filmów science fiction.
Informatyk mózg statku
Stanowisko informatyka, czyli mózg statku, pokazuje rozwój komputerów i technologii informatycznych od czasów XIX-wiecznych maszyn analitycznych po futurologiczne zespolenie możliwoci ludzi i superkomputerów. Szuflady kryjšce się we wnętrzu potężnej szafy kojarzš się z wysuwanymi modułami pamięci komputera. Po drugiej stronie mózgu można przeledzić imponujšcy rozwój mocy obliczeniowej komputerów w cišgu ostatnich kilkudziesięciu lat.
Inżynier łšcznoci
Na stanowisku inżyniera łšcznoci znajdziemy dwa sposoby komunikowania się. Oparty na dwięku, dzięki któremu poznamy pojęcie częstotliwoci, oraz oparty na przesyłaniu wiatła, wykorzystywany w najnowoczeniejszych technologiach. Dzięki interaktywnemu quizowi poznamy też kluczowe momenty, które zdecydowały o tym, jak dzi przesyłamy informacje.
Inżynier rodowiska
Stanowisko inżyniera rodowiska ma uwiadomić złożonoć współzależnoci w przyrodzie i potencjalnie destrukcyjny wpływ pewnych działań i decyzji człowieka, np. wyeliminowanie jednego gatunku z łańcucha pokarmowego. Zadaniem tego eksponatu jest również pokazanie przewagi uprawy rolin nad hodowlš zwierzšt w kształtowaniu zrównoważonego rodowiska przy ograniczonych zasobach. Stanowisko ma formę konsoli sterujšcej zamkniętym ekosystemem statku.
Biolog/lekarz
Stanowisko powięcone jest zmianom w wiedzy medycznej i biologicznej. Poprzez połšczenie wiedzy anatomicznej z technikami obrazowania ciała pokazuje, jak rozwija się wiedza o funkcjonowaniu człowieka i jakie daje możliwoci w leczeniu chorób oraz zwiększaniu potencjału ludzkiego organizmu.
Kapitan
Kajuta kapitana to miejsce odpoczynku pozwalajšce na zrobienie sobie niebanalnych zdjęć (i dzięki temu promujšce wystawę). Odwrócone pomieszczenie pozwala poczuć się jak w stanie nieważkoci.
lepy zaułek
Na stanowisku prezentujšcym lepe uliczki i porażki techniki oraz nauki dowodzimy, że postęp to cišgłe poszukiwania, podczas których często zdarzajš się porażki, a czasem poważne wpadki. Błędy to nieunikniony element odkryć i nie powinny nikogo zniechęcać. Na błędach, z których wycišgnięto wnioski, zbudowana bowiem jest cywilizacja. W zaułku na ekranach pokazujemy dramatyczne, mieszne i kuriozalne wpadki oraz porażki, jakie przydarzyły się w dziejach nauki i techniki.
Inżynier materiałowy
Na tym stanowisku poznamy materiały, które majš szczególne, często zaskakujšce właciwoci. Zwiedzajšcy zobaczš, jak wyjštkowa wytrzymałoć pozwala ratować życie, a możliwoć pochłaniania wiatła ułatwia zajrzenie w głębiny kosmosu. Stanowisko to nie tylko kolekcja próbek, ale również okazja samodzielnych eksperymentów z wybranymi materiałami.
Inżynier mechanik
Celem stanowiska jest przybliżenie zagadnienia dalekich lotów kosmicznych. Wymagajš one zastosowania odpowiedniego do pokonywanej odległoci napędu i rozwišzania problemu masy i grawitacji. Stanowisko z konsolami sterujšcymi wykorzystuje technologię rzeczywistoci rozszerzonej (AR, augmented reality), dzięki czemu zwiedzajšcy mogš eksperymentować z napędem statku Futuronautów.
Statek
Finałem zwiedzania będzie przejcie przez pokład statku odsłonięty przez badaczy. Zwiedzajšcy poznajš wiadomoć, jakš Kapitan Futuronautów zostawił dla nich, i otrzymajš wskazówki, jak dołšczyć do wielkiej rodziny odkrywców.
Autorzy wystawy
Twórcš koncepcji i projektantem wystawy jest studio kreatywne Tengent, opiekę merytorycznš sprawowali za autorzy bloga crazynauka.pl. Tengent specjalizuje się w projektach na styku sztuki i technologii, łšczšc dowiadczenia wybitnych twórców z możliwociami, jakie dajš narzędzia cyfrowe. Zespół złożony z architektów, projektantów i dowiadczonych producentów zajmuje się centrami nauki, wystawami immersyjnymi i wydarzeniami kulturalnymi. Crazy Nauka to najpopularniejszy i największy blog popularnonaukowy w Polsce. Aleksandra i Piotr Stanisławscy od dwóch dekad piszš o nauce, najpierw w prasie, teraz w internecie. Co miesišc ich stronę odwiedza około 500 tysięcy osób, a na Facebooku zgromadzili ponad 120 tysięcy fanów.
mat. Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie
|