Wernisaż: 4.07.2021, g. 12.00
Czas trwania wystawy: 4.0712.10.2021
Muzyka i kolekcjonera Adriana Ciceu (19392017) poznałem w roku 2004 w miejscowoci Măgura w okolicach rumuńskiego Braszowa w sielankowym otoczeniu, na szczycie wzniesienia, w pejzażu żywcem wyjętym z japońskiego malarstwa. Póniej, podczas jednej z wizyt w Berlinie, odkryłem jego pasję dla Dalekiego Wschodu i podziwiałem zgromadzonš przezeń kolekcję sztuki azjatyckiej. W owej chwili odkryłem kulturę dotšd mi nieznanš, a niezmiernie pocišgajšcš, która podbiła moje serce w ułamku sekundy. Spędzilimy wówczas razem kilka dni, które na zawsze zmieniły bieg mojego życia. W kolejnych latach cieszyłem się przyjaniš osoby o rozległej wiedzy i wyszukanym smaku, wyznawcy buddyzmu zen na tej cieżce pozostał z pokorš do samego końca.
Adrian Ciceu urodził się w roku 1939 w Kluż-Napoce w Rumunii. Pierwsze lekcje muzyki pobierał w rodzinnym miecie, następnie studiował w bukareszteńskim konserwatorium, specjalizujšc się w instrumentach perkusyjnych. Ze sztukš Dalekiego Wschodu zetknšł się po raz pierwszy jako student i od razu poczuł ku niej nieodparty pocišg, którego jak mawiał nie dało się racjonalnie wytłumaczyć. Jego pasja narodziła się podczas zwiedzania wystawy japońskich drzeworytów w Narodowym Muzeum Sztuki w Bukareszcie, powięconej twórczoci Katsushiki Hokusaia. Prace tego wielkiego artysty pozostawiły w nim niezatarty lad. Wiele lat póniej do najulubieńszych dzieł Adriana nadal należały wydane w kilku tomach szkicowniki Hokusaia, tak zwane Manga.
▪️ Pierwszy obiekt do swej kolekcji nabył na poczštku lat siedemdziesištych, był to drzeworyt nishiki-e przedstawiajšcy dwa pełne wdzięku żurawie. Choć antykwariusz nie wiedział, kto jest jego autorem, i mimo wysokiej ceny, Adrian zakupił pracę bez wahania. Szczególnie zachwycił go wpływ japońskiego malarstwa tradycyjnego (nihon-ga) widoczny w kompozycji przedstawienia i jego malarskoci. Póniej dowiedział się, że twórcš tej pracy, zatytułowanej Dwa żurawie, był Ohara Koson (18771945), jeden z najważniejszych reprezentantów nurtu shin-hanga.
Od tego momentu Adrian skupił uwagę na grafikach z końca XIX i pierwszej połowy XX wieku. Zawsze podziwiał ich zdumiewajšce walory artystyczne i techniczne, mimo iż przez dłuższy czas drzeworyty pochodzšce na przykład z pónego okresu Meiji nie cieszyły się szczególnym uznaniem krytyków i kolekcjonerów.
Wystawa zatytułowana Ohara Koson. Japońskie drzeworyty z kolekcji Adriana Ciceu, zorganizowana w krakowskim Muzeum Manggha, powięcona jest pamięci Adriana Ciceu jako hołd złożony jego wielkiej pasji dla japońskiej grafiki. Publicznoć będzie miała okazję zobaczyć 40 drzeworytów nishiki-e autorstwa Ohary Kosona, wszystkie ze zbiorów kolekcjonera.
dr Ioan Paul Colta
_____________________________
Kurator: dr Ioan Paul Colta
Współpraca: Joanna Haba
_____________________________
SPONSOR WYSTAWY
ANIMEX
_____________________________
PATRONI MEDIALNI
SZUM
PRESTO
Japonia-Online
KARNET
Czas Dzieci
|