WTOREK, 24 sierpnia 2010, GODZ. 17.00 DŻENTELMEN
W NOWYM JORKU, CZYLI RZECZ O NEW YORKERZE
CZWARTEK, 26 sierpnia 2010, GODZ. 17.00 FOTOGRAFIE ZAMIAST SŁÓW DZIENNIKARSTWO WEDŁUG MAGAZYNU LIFE
WYDARZENIA TOWARZYSZĽCE WYSTAWIE ANDREAS FEININGER. NOWY JORK, LATA CZTERDZIESTE
MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KULTURY SALA POD KRUKI www.mck.krakow.pl
Kraków, Rynek Główny 25, WSTĘP WOLNY!
______________________________________________________________________
Wystawie Andreas Feininger. Nowy Jork, lata czterdzieste, odbywajšcej się do 29 sierpnia w Galerii MCK w Krakowie, towarzyszy cykl imprez, w tym także wykładów. We wtorek, 24 sierpnia oraz w czwartek, 26 sierpnia, zapraszamy na dwa wykłady Jolanty Szymkowskiej-Bartyzel, pracownika naukowego w Instytucie Amerykanistyki i Studiów polonijnych UJ.
Pierwszy z nich powięcony będzie magazynowi New Yorker, który ukazał się w 1925 roku i ku zdumieniu jego założycieli wyprzedał się w cišgu 36 godzin. Wymylili go i założyli Harold Ross i jego żona Jane Grant. Miał to być tygodnik satyryczny, wyrafinowany intelektualnie, ale przeznaczony niekoniecznie dla klas wyższych.
Dżentelmen z monoklem. W miecie, w którym co tydzień ukazujš się 32 magazyny, żeby przetrwać, trzeba mieć charakter - New Yorker ma charakter dystyngowany. Jak rysunkowa postać dżentelmena z monoklem, którego obrał sobie za maskotkę. Nazywa się Eustace Tilley i wyglšda jak wychudzony Oscard Wilde. Stworzył go w 1925 roku Rea Irvin; od tego czasu urodzinowe wydania New Yorkera majš na okładce tę postać. Pismo najbardziej wyróżnia szata graficzna wierna epoce Eustacea i publikowane w wielkiej obfitoci wspaniałe rysunki satyryczne, które należš do najczęciej przedrukowywanych w amerykańskiej prasie. (cytat za: Marta Fita, Polska Agencja Prasowa), Przekrój, nr 4/2010).
Podczas drugiego wykładu dowiemy się więcej na temat magazynu LIFE, założonego przez Henryego Luce w 1936 r. Archiwalne egzemplarze pisma można zobaczyć na wystawie Feiningera w Galerii MCK, artysta, zwany mistrzem rozkładówek, długo współpracował z tym czasopismem.
Jest to z pewnociš jedno z najsłynniejszych amerykańskich ilustrowanych pism, które odegrało kluczowš rolę w kształtowaniu się nowoczesnego dziennikarstwa kładło nacisk na zobrazowanie informacji tekstowej fotografiš i kreujšcego zupełnie nowy zawód fotoreportera. To see Life; see the world stało się słynnym mottem czasopisma, a zamieszczane w nim zdjęcia najważniejszych wydarzeń w Stanach Zjednoczonych i na wiecie przeszły do historii.
Jolanta Szymkowiak-Bartyzel - filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Amerykanistyki i Studiów polonijnych UJ, współzałożycielka i redaktor czasopisma akademickiego Ad Americam. Zajmuje się historiš kina amerykańskiego oraz historiš i funkcjonowaniem rodków masowego przekazu w USA. Jest autorkš ksišżki Amerykański mit polski konsument czyli reklamowe oblicza Ameryki (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006), powięconej polskiej reklamie telewizyjnej wykorzystujšcej mity i motywy kulturowe Stanów Zjednoczonych w celu wywołania u odbiorców zachowań rynkowych.
|