POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
   
ARCHIWUM     zobacz wydarzenia archiwalne
ARCHIWUM     zobacz wszystkie wydarzenia archiwalne

 
07-06-2011      -   22-06-2011
Galeria "Krypta u PijarĂłw"
Magdalena Siejko - „ W obliczu Cielesnoœci- Obrazy œmiertelne”
Adam Rokowski – Ryparografie
Galeria "Krypta u PijarĂłw"

ul. Pijarska 2
KrakĂłw

http://www.kck.diecezja.pl
galeria@kck.diecezja.pl
Galeria Katolickiego Centrum Kultury "Krypta u Pijarów",
w Krakowie przy ul. Pijarskiej 2
Wystawa czynna od wtorku do soboty, w godzinach 13-17
       
 
Plastyka
Galeria Katolickiego Centrum Kultury "Krypta u Pijarów",
w Krakowie przy ul. Pijarskiej 2

ma zaszczyt zaprosić na wystawę malarstwa
Magdalena Siejko-„ W obliczu Cielesnoœci- Obrazy œmiertelne”
Adam Rokowski –Ryparografie


Wernisaż we wtorek 7 czerwca 2011 o godz. 18
Wystawa czynna od 7 do 22 czerwca 2011
od wtorku do soboty, w godzinach 13-17
Kraków, ul. Pijarska 2

Magdalena Siejko - urodzona 28. 02. 1977 w Œwidniku2003 Dyplom z Wyróżnieniem na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Prof. Jacka Waltosia. Aneks Rysunkowy w pracowni Prof. Teresy Kotkowskiej - Rzepeckiej .Aneks Graficzny w pracowni drzeworytu Prof. Zbigniewa Lutomskiego;
1998 - 2003 Studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie;2002 Pobyt Stypendialny w ramach programu Socrates Erasmus w Glasgow School of Art w Szkocji;2000 - 2002 Studium Pedagogiczne przy ASP w Krakowie;1997 - 1998 Studia na Wydziale Plastycznym Wyższej Szkoły pedagogicznej w Częstochowie;1992 -1997 Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie - przygotowanie zawodowe - Technik Jubiler;
Malarstwo sztalugowe i œcienne, witraż, techniki grafiki warsztatowej, rysunek artystyczny, rzeŸba, projektowanie graficzne, instalacje przestrzenne, scenografia, teatr, przedstawienia happeningowe, reżyseria
OSIĽGNIĘCIA• Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Częstochowy;• Stypendium Artystyczne przyznane przez CEA w MkiSz; Stypendium Socrates Erasmus w Glasgow School of Art.;• Stypendium Naukowe Ministra Kultury na rok akademicki 2002 -2003;
WYSTAWY INDYWIDUALNE1994 -1997 Malarstwo i rysunek w PLSP w Częstochowie;2001 Malarstwo w Galerii Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Lublinie;2004 Teatr nie - Ludzki, Galeria PWST w Krakowie;
2004 Oblicza Cielesnoœci cd.- Malarstwo w Galerii Na Pięterku w Œródmiejskim Oœrodku Kultury w Krakowie;
WYSTAWY ZBIOROWE• Z Dwóch stron kurtyny -wystawa pracowni prof. Jacka Waltosia Teatr im . J. Słowackiego w Krakowie;• 3 Pracownie Grafiki Warsztatowej - wystawa grafiki Wydziału Wychowania Artystycznego w Częstochowie - Galeria Centrum NCK w Krakowie;• Nadzieje Częstochowy - wystawa w BWA w Częstochowie
wyróżnienie;
2001 Sacrum w Sztuce- prezentacja prac w ramach wystawy pokonkursowej w galeriach krajowych;• Północ - Południe - wystaw rysunku ASP Gdańsk ASP Kraków;2002 Pokonkursowa wystawa rysunku ASP Gdańsk - I Nagroda;• Dyplom 2003 -Pałac Sztuki w Krakowie;2003 Nowi Członkowie ZPAP- wystawa malarstwa w Galerii Pryzmat w Krakowie;• Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- wystawa pokonkursowa w BWA w Krakowie;2003 Przyjaciele na Rozdrożach -wystawa malarstwa i grafiki VIKINGGALERY- Temple Bar -Dublin - Iralandia;• Młodzi Twórcy Krakowa i Warszawy - Galeria MODULOR Warszawa;
DZIAŁANIA PRZESTRZENNE
2004 SCENOGRAFIA do sztuki " Paparazzi" w ramach festiwalu teatralnego BAZ@rt - Teatr Stary w Krakowie;
2004 RzeŸba plenerowa "Obecnoœć" w ramach Międzynarodowego Pleneru RzeŸbiarskiego w Krynicy Górskiej



„W Obliczu Cielesnoœci” to fragment cyklu obrazów, który maluję od wielu lat, dzielšc go na poszczególne sekwencje , wynikajšce z doœwiadczeń i wydarzeń będšcych motorem mojej pracy. Dotyczy tożsamoœci ciała i zasadniczo jest pytaniem o granice ludzkiej egzystencji, granice możliwoœci wypowiedzi jakie stwarza przedstawienie ciała. W jakim kontekœcie można mówić o ciele w obrazie, zważywszy ,że obraz sam w sobie jest już ciałem?
Być w Obliczu Cielesnoœci- to poczucie stawania się , bycia w cišgłej drodze. Nie ma momentu końca i poczštku . Wszystko co na obrazach i co jest obrazem ,jest w nieustannym ruchu , dzieje się choć stwarza wrażenie obumarłych zgliszczy , zamierzchłej przeszłoœci, budzi poczucie lęku , odrazy czy wstrętu. Droga jest najważniejsza , nawet ta najciemniejsza przez co najsłabiej zdawać by się mogło okreœlona. Najbardziej nikczemna , bo nieznana i nieubłagana w swej tajemnicy. Z drugiej strony nieunikniona, silna formš i treœciš opatrzona niemym krzykiem autora. Nieustannie przypomina o sobie w tęsknocie za tym co minęło, desperacko chwytajšc się życia zostaje jednak tylko powidokiem swojego własnego osamotnienia.
Oblicze cielesnoœci –to nieodparta chęć uchwyceniem w płaskiej, beznamiętnej przestrzeni płótna ulotnoœci życia. Piękna niezwerbalizowanego. Chwili , która boli swojš œwiadomoœciš nieuchronnego odejœcia. Ból o którym mowa to innymi słowy stopień naszej wrażliwoœci i zaangażowania w istotę człowieczeństwa. Oblicze Cielesnoœci nie jest bynajmniej wizjš pesymistycznš , jest poszukiwaniem uniwersum- „zbawiennego œrodka na œmierć” ,a w kontekœcie przedstawionych na wystawie obrazów jest swego rodzaju czciš, oddanš miłoœci do człowieka, któremu dedykowałam ten fragment cykl u prac , którego podtytuł brzmi „Obrazy œmiertelne”
W Obliczu Cielesnoœci to kilka obrazów wyrwanych z ich własnej przestrzeni ,które w dalszym cišgu tworzš samodzielny zespół , zamknięty w kontekœcie własnej problematyki. Skšd więc pomysł na wspólnš wystawę z Adamem Rokowskim? Dlaczego następuje próba połšczenia tego co niemożliwe –inna tematyka , kontekst, inny człowiek? Pytanie staje się poniekšd odpowiedziš , gdyż próba pogodzenia przeciwieństw jest kolejnym doœwiadczeniem na drodze stawania się. Jest niewiadomš tak samo dla nas, którzy wystawiamy prace, jak i dla widzów, którzy dopiero po obejrzeniu wystawy będš mogli stwierdzić na ile to doœwiadczenie zjednoczyło, bšdŸ jeszcze mocniej odseparowało te dwa od poczštku odległe od siebie bieguny.

Adam Rokowski - urodzony w 1977. Studia w Instytucie Plastyki WSP w Częstochowie (obecnej Akademii im. Jana Długosza), dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Wincentego Maszkowskiego, w 2002 roku. Autor wystaw indywidualnych: w 2003 roku – rysunku w Tarnogórskim Centrum Kultury w Tarnowskich Górach i w 2006 roku Martwa natura z cytrynami..., wystawa malarstwa, w Galerii Tabor w Częstochowie; uczestnik wystaw zbiorowych.

Artysta o swojej twórczoœci: Malarz maluje to co go otacza - za oknem albo przed oknem, żeby było bliżej. Zawsze chyba w malarstwie o to chodziło - żeby przedstawić coœ co najsilniej pozostaje w pamięci, zapamiętane obrazy i rzeczy.
Otaczajš mnie zwykłe przedmioty, jestem statecznym mieszczaninem i daleko mi do czegoœ co dawniej nazywano bohemš. Zwyczajnoœć, nad zwyczajnoœciami, wszystko zwyczajnoœć...Moimi modelami sš pospolite rzeczy, które przez kilka tysięcy lat trwania naszej kultury zyskały tak bogaty zasób symboli, że można czerpać z nich niemalże bez ograniczeń, opowiadać nimi wszystko i o wszystkim, a przynajmniej o tym co umiem opowiedzieć. Oczywiœcie nie każdy mój obraz jest "z treœciš" , "z historiš", czasami to tylko prosty zachwyt nad kształtami, odcieniami szaroœci, błyskiem œwiatła, takie proste radoœci - zwykłe malarstwo

Ryparografie[gr. rhyparós ‘drobny’, ‘brudny’, gráphō ‘maluję’] Według Pliniusza Starszego ryparografie to przedstawienia malarskie przedmiotów drobnych i bez znaczenia, które pomimo „nędznej” tematyki przycišgały uwagę dzięki precyzji wykonania. Ryparografia wyróżnia się w ramach gatunku martwej natury z powodu niewielkich rozmiarów obrazu oraz iluzyjnego malowania przedstawionych przedmiotów. Człowiek jest duchem i ciałem, ale także definiuje swojš odrębnoœć poprzez otaczajšce go przedmioty, również te drugorzędnego znaczenia. Przedmioty po nas pozostajš, stajš się œladem pamięci o nas, nawet jeœli sš tylko niepotrzebnym gratem, nie wyrzuconym zawczasu œmieciem. Szukajšc przedmiotów do martwych natur w „rodzinnych piwnicach” poznawałem około 50 letniš przeszłoœć rodziny - poprzez niepotrzebne już nikomu rzeczy, których jakoœ nikt nie umiał wyrzucić. Widać były wystarczajšco niepotrzebne, że trafiły do „graciarni”, a jednak zawsze była nadzieja, że do czegoœ jeszcze mogš się przydać. Prawdopodobnie takie właœnie znaleziska sš udziałem wielu ludzi, niestety jesteœmy narodem, któremu tylko takie „srebra rodowe” pozostały, godne co najwyżej ryparografii.
 
Miejsce:
Galeria Katolickiego Centrum Kultury "Krypta u Pijarów",
w Krakowie przy ul. Pijarskiej 2
 
Godz.
Wystawa czynna od wtorku do soboty, w godzinach 13-17

 
 
   

 
 
 

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie NiezaleĹźne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury