17-21 padziernika 2016
(4 godziny dziennie pomidzy 10:00-16:00, czas dostosowany do uczestnikw w przedziale czasowym)
koszt: 120 z
Wychodzc od wynotowanych przez Tadeusza Kantora poj mylcych, tematem warsztatu bd postawy i kondycje mylce, zwizane z puapk bycia czym innym, ni si jest. Postawa taka, jak kade tego rodzaju zjawisko mylce, dy w swoim szalestwie do przekroczenia swoich kompetencji i zasad (Tadeusz Kantor, Punkt zetknicia: iluzja i realno). Rozwaania na temat imitacji, naladownictwa, udawania, atrapy, wraku zostan zainspirowane lektur dwch publikacji ksikowych.
Pierwsza z nich to najnowsza powie Emmanuela Carrèrea, Krlestwo (tum. Krystyna Arustowicz, Wydawnictwo Literackie, Krakw 2016). Autor przyjmuje, e krlestwo niebieskie zaczyna si na ziemi; krlestwo jest w kadym z nas. Jednym z nakazw chrzecijastwa jest miowanie swoich nieprzyjaci i oprawcw. Nie znajduje to jednak odbicia w historii ludzkoci wszystkie rewolucje zakaday zniszczenie przeciwnika, a czynienie dobra (lepszego czowieka) nastpowao poprzez przemoc. Kluczowymi pytaniami, wpywajcymi na korygowanie postaw, s: czy istnieje przeznaczenie, czy istnieje wolna wola? Gdzie jest granica wolnej woli? Czy niewierzcy nie bywa bliej Krlestwa ni ten modlcy si, poprawny wzgldem prawa, dbajcy o rytuay? Carrèrea najbardziej interesuje zagadnienie sabego, ktry jest mocniejszy od mocnego. Co jest tu bardziej mylce: naladowanie czy udawanie?
Druga ksika to rozprawa doktorska Manfreda Deselaersa I nigdy oskarony nie mia wyrzutw sumienia?. Biografia Rudolfa Hssa, komendanta Auschwitz, a kwestia jego odpowiedzialnoci przed Bogiem i ludmi (tum. Juliusz Zychowicz, Pastwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Owicim 2014). Antropologiczno-teologiczna analiza biografii Hssa przyblia jego postaw mordercy milionw, a jednoczenie czowieka, ktry w swojej autobiografii sam podkrela, e mia serce i nie by zy. Jednym z poruszanych tematw bdzie tu zestawienie czowieczestwa z pojciami takimi jak atrapa czy wrak. Postawa komendanta jako atrapy bierno wzgldem katastrofy ludzkiego istnienia, odrzucenie ryzyka przeciwstawienia si obowizkom mylone z rozsdkiem. Z drugiej strony kondycja skazanych jako wrakw przeszkd, bezwartociowych bytw utosamianych z numerami. Kondycja wraka jest jednak mylca, gdy spojrzymy na t strat milionw przez pryzmat pytania: co si stao z mioci, nienawici i nadziej tych ludzi? Co si stao z przerwanym dzieem czy zgadzonym talentem (np. niezapisan jeszcze kolejn kompozycj pianisty Mischy Hillesum, ktra brzmiaa tylko w jego gowie, gdy zgin w Treblince)?
Nie jest to propozycja warsztatu teatralnego, lecz debaty w przestrzeni sceny oraz prby przeniesienia tej debaty na dziaania aktorskie i sceniczne. Podjcie wyzwania wypowiedzi wzgldem motyww historycznych poprzez ciao i sowo.
Warsztat przeznaczony jest przede wszystkim dla seniorw, ktrzy zechc podzieli si swoim yciowym dowiadczeniem i odnie je do stawianych postulatw. Interesujca bdzie pewna graniczno zwizana ze stawianymi pytaniami, takimi jak: kim bym by, gdybym si drugi raz urodzi (w sensie postawy)? Kim chciabym by? Kim chciaem by?
Przesuwanie i korekta znacze w trakcie warsztatu zostan odniesione do dzie Tadeusza Kantora, ktry w pismach teoretycznych oraz w twrczoci teatralnej, jak i malarskiej, eksponowa puapki oparte na dwuznacznoci i zaprzeczeniu. Analizowana bdzie postawa Kantora, wyraana w wielu jego tekstach i wypowiedziach, mwica o tym, e artysta musi by wolny i e ycie jest tym obszarem, w ktrym szuka si wolnoci i z ktrego czerpie si wolno do dziaa artystycznych (Kantor: sztuk robi si ze swoich klsk, z samego siebie). W kontekcie analizowanych w trakcie warsztatw poj, niezwykle istotne bdzie akcentowane przez Kantora skupianie si na biednej indywidualnoci kadego czowieka, jako najcenniejszej wartoci. Spektakle Tadeusza Kantora jako spowied. Teatr bdcy wiadectwem postaw, oczekiwa czy marze, ale te przestrzeni pyta i oskare.
|