Na wystawie jednego z najważniejszych współczesnych artystów brytyjskich zaprezentujemy nowe prace, w większości przygotowane specjalnie na ekspozycję w Krakowie. Ich tematem jest człowiek i otaczająca go natura.
Julian Opie wypracował swój własny sposób rysowania, który cechuje redukcja i prostota. Pojawiające się w tytule wystawy media tradycyjne – rzeźba, malarstwo i film – są środkami wyrazu, którym artysta nadaje nowe znaczenie, łącząc je z szerokim wykorzystaniem mediów elektronicznych. Opie stosuje techniki komputerowe i animację do obróbki obrazów zaczerpniętych z rzeczywistości. Portrety ludzi czy zwierząt są najczęstszymi tematami w jego twórczości. Na podstawie obserwacji konstruuje obrazy ograniczone do zespołu podstawowych elementów, tworzących rozpoznawalne przedstawienia o indywidualnym charakterze. Kompozycje składają się z czarnych linii tworzących kontur sylwetki czy twarzy, symboli oraz barwnych płaszczyzn.
Opie swoje prace tworzy w seriach. Za pomocą techniki komputerowej przetwarza zdjęcie w obraz, który pojawia się później na obiektach wykonanych w różnych technikach. Na wystawie prace ukazujące naturę, utrzymane w wyrazistej, czarno-białej kolorystyce, występują w postaci animowanych obrazów, wyświetlanych na ekranach LED, oraz gigantycznych rysunków, wyklejanych na ścianach. Portrety przyjaciół, kolekcjonerów i anonimowych osób przybierają formę wykonanych w antycznej technice mozaik, winylowych obrazów, gigantycznych rzeźb 3D oraz animowanych obrazów na ekranach LCD i LED.
Wystawa artysty w MOCAK-u jest pierwszym indywidualnym pokazem jego prac w Polsce. Wpisuje się w cykl wystaw artystów, których dzieła znajdują się w zbiorach Muzeum. Zależy nam na zaprezentowaniu zwiedzającym szerszego kontekstu artystycznego prac z Kolekcji MOCAK-u.
Julian Opie (ur. 1958) – mieszka i pracuje w Londynie. W latach 1979–1982 studiował na Goldsmiths School of Art w Londynie. Artysta tworzy obrazy, rzeźby, filmy oraz instalacje w przestrzeniach publicznych. Wykorzystuje media elektroniczne do rozszerzania w swoich pracach granic mediów tradycyjnych, takich jak malarstwo olejne czy rzeźba. Ważne miejsce w jego twórczości zajmuje człowiek, często ukazywany przez niego w ruchu. Portretuje członków rodziny, przyjaciół, pracowników swojego studio, a także anonimowe osoby spacerujące ulicą oraz, na zlecenie, kolekcjonerów. Przedstawienia postaci buduje najczęściej poprzez zastosowanie czarnego konturu wypełnionego zdecydowanym kolorem, odwołując się w ten sposób do języka znaków i symboli. Interesuje go również pejzaż, w swoich przedstawieniach pozbawia go szczegółów, wydobywając jego esencję. Czerpie inspiracje z różnych zjawisk: od estetyki znaków drogowych, billboardów i logo korporacji, poprzez drzeworyt japoński, portrety nowożytnych malarzy, antyczną rzeźbę Rzymu, Grecji i Egiptu, po mangę i komiks.
Działalność Opiego nie ogranicza się do wystaw w muzeach i galeriach, wykorzystuje on także inne okazje i miejsca, aby tworzyć i pokazywać swoje prace. Artysta znany jest jako twórca okładek płyt, w tym albumu brytyjskiego zespołu Blur The Best of (2000). Wielokrotnie zajmował się opracowywaniem scenografii, tworzył prace w przestrzeni publicznej w miastach na całym świecie.
Julian Opie jest jednym z najbardziej znanych współczesnych artystów brytyjskich. Jego prace znajdują się w kolekcjach wielu publicznych instytucji na świecie, między innymi Tate, National Portrait Gallery, Victoria and Albert Museum i British Museum w Londynie, The Israel Museum w Jerozolimie, Kunsthaus Bregenz w Austrii, Kunsthaus Zürich w Szwajcarii, Neue Galerie – Sammlung Ludwig w Aachen, Stedelijk Museum w Amsterdamie, National Museum of Art w Osace, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, a także w Kolekcji MOCAK-u.
|