Wezwanie z Litanii Loretańskiej Pocieszycielka strapionych posłużyło za tytuł nowego cyklu kompozycji Mariusza Kramarza, który został wykonany przez Cracow Baroque Consort i nagrany w ramach programu Kultura w sieci Narodowego Centrum Kultury. Projekt krakowskiej Fundacji inCanto jest formą muzycznej kontynuacji, a w obecnej sytuacji również alternatywą dla spotkań Miriam – Matka Boża w Biblii, apokryfach, sztuce starożytnej i muzyce odbywających się w siedzibie Fundacji od listopada 2019 roku.
Pocieszycielka strapionych to jedenaście utworów, których teksty zaczerpnięte zostały z bogatej tradycji Kościoła Katolickiego. Wśród nich znajdziemy m.in. znane od wieków modlitwy: Ave Maria (Zdrowaś Mario), Sub Tuum Praesidium (Pod Twoją obronę), hymny: Ave Maris Stella (Witaj, Gwiazdo Morza), Alma Redemptoris Mater (Matko Odkupiciela) i antyfony: Ave Regina Caelorum (Witaj, Niebios Królowo), Regina Caeli (Królowo Nieba, wesel się), Salve Regina (Witaj, Królowo), a także kantyk Magnificat. Istotnym elementem projektu jest pełny cykl mszalny Missa de Beata Maria Virgine Consolatrix Afflictorum, a całość wieńczy Litania Loretańska. Uzupełnieniem maryjnych rozważań są Suplikacje często śpiewane w polskich kościołach od początku pandemii, a które swoim błagalnym charakterem doskonale wpasowują się w treść pozostałych utworów. Czas zagrożenia znalazł swój specyficzny odblask w powstającej muzyce. Celowo użyte przez Mariusza Kramarza zabiegi kompozytorskie to m.in. prostota formy, skromna obsada wokalna i instrumentalna, współczesna harmonizacja oparta na skalach modalnych, dobór tonacji przywodzących na myśl ufność, zawierzenie, oddanie się Opatrzności.
Tytuł Pocieszycielka strapionych jest nieprzypadkowy. Od wieków katolicy zwracają się do Maryi w ważnych sprawach i trudnych momentach życia, licząc zarówno na jej wstawiennictwo, ale także matczyne pocieszenie. W czasie przepełnionym niepewnością i lękiem tęsknimy za bliskością, za spotkaniem czy uśmiechem, którego nie zakrywa maseczka, tęsknimy po prostu za normalnością. Jednak to nie jest tylko muzyka czasów zarazy, ponieważ w szerokim, religijnym kontekście całe nasze ciało i dusza tęsknią za wiecznością, za zbawieniem. Maryja jest tą, która pociesza i umacnia nadzieję.
W realizację projektu oprócz Mariusza Kramarza i Cracow Baroque Consort organizatorzy zaangażowali wybitną sopranistkę Carine Tinney, która zatroszczyła się o jakość nagrań kompozycji a’capella, a także zaśpiewała w utworze Salve Regina. Za część wokalno-instrumentalną odpowiadała dyrygentka Katarzyna Śmiałkowska. W wykonaniu wzięli udział instrumentaliści z krakowskiej Akademii Muzycznej, zaproszeni do projektu przez samego kompozytora. Nad profesjonalną realizacją nagrań audio czuwał Kamil Madoń, który jest również autorem reżyserii dźwięku. Nagrania audio zrealizowane zostały w auli św. Szymona w krakowskim klasztorze oo. Bernardynów, a nagrania wideo w kościele i krypcie oo. Pijarów oraz w kościele oo. Zmartwychwstańców przy ul. Łobzowskiej 10. Nagrania wideo powstały dzięki Jakubowi Stoszkowi i Mateuszowi Miszczyńskiemu.
Ważną częścią projektu są również partytury do nagranych utworów, które są udostępniane bezpłatnie z myślą o wszystkich muzykach, mogących z nich skorzystać w przyszłości, a czas izolacji poświęcić na naukę swoich partii. Utwory z cyklu Pocieszycielka Strapionych mogą zostać wykorzystane nie tylko w wykonawstwie koncertowym, ale także stać się częścią liturgii lub uroczystego nabożeństwa. Zamysłem kompozytora było stworzenie muzyki przystępnej – takiej, która może być wykonana nie tylko przez wirtuozów, ale również przez ambitnych i zdolnych amatorów.
Wszystkie nagrania prezentowane są na stronie Fundacji w zakładce projektu: https://fundacjaincanto.pl/pocieszycielka-strapionych/, na fundacyjnej stronie w serwisie Facebook i kanale YouTube.
Zrealizowane materiały audiowizualne są dostępne dla wszystkich osób zainteresowanych nie tylko muzyką sakralną, a także szeroko rozumianym uczestnictwem w kulturze, bez konieczności wychodzenia z domu. Z myślą o seniorach, którzy często słabiej radzą sobie z obsługą Internetu organizatorzy przygotowali krótką instrukcję, jak w prosty sposób znaleźć i wysłuchać nagrań. Instrukcję można pobrać ze strony projektu i przekazać bliskim.
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura w sieci.
|