Wstęp wolny. Obowiązują zapisy: www.okn.edu.pl (do 9 XII).
Badacze kultury twierdzą, że romantyzm i romantyczność odcisnęły na nas tak duże piętno, że jako społeczeństwo mentalnie znajdujemy się cały czas w drugiej połowie XIX wieku. Polska kultura przesiąknięta jest duchem emigracyjnego romantyzmu i tęsknotą za wielkością, tak dobrze znanymi nam z twórczości Mickiewicza, Słowackiego, czy Sienkiewicza.
Tymczasem Cyprian Kamil Norwid, którego 200. rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku był twórcą innym. W swoich dziełach nie podtrzymywał narodowych mitów, nie krzepił serc, nie nazywał się Milijon. Chłonął rzeczywistość: scenerię miasta, wydarzenia polityczne, ludzkie postawy i zachowania, piękno przyrody i żywiołów po to, aby potem w postaci przetrawionej i przefiltrowanej na ścieżkach swojego umysłu przelać to wszystko na papier. Za życia pozostawał twórcą niedocenionym i niezrozumianym. Jego sceptyczna wobec romantyzmu postawa sprawiła, że dopiero twórcy młodopolscy odkryli i zrozumieli jego spuściznę.
Narastające nierówności ekonomiczne, podziały społeczne, kryzysy polityczne, czy pandemia koronawirusa sprawiają, że w drugiej dekadzie XXI w. twórczość Norwida wydaje się być wciąż aktualna, kto wie, czy nie bardziej niż za jego życia.
Monika Kowalczyk wraz z IPT Wójciński/Bańdur/Gucik w premierowym programie NORWID-21 mierzą się z dziedzictwem poety, reinterpretują jego twórczość, konfrontując swoją wizję z innymi muzycznymi adaptacjami twórczości Norwida, w tym znakomitymi utworami Czesława Niemena. Projekt NORWID-21 jest organicznym połączeniem „songwriterskiej” tradycji pieśni, charakterem oddającej ducha przedstawianej poezji i improwizacji, nierzadko przekraczającej granice szeroko pojmowanego jazzu, wkraczającej na pole muzyki hałaśliwej i transowej.
Dofinansowano ze środków Rady Dzielnicy XVIII Nowa Huta.
Szczegółowe informacje:
Nowohuckie Laboratorium Dziedzictwa
Ośrodek Kultury Norwida
os. Górali 5, 31-959 Kraków
tel. +48 12 644 27 65 w. 47, nhlab@okn.edu.pl
www.nhlab.okn.edu.pl
www.facebook.com/NHlabOKN
|