LUCA MARENZIO – MUZYKA ODNALEZIONA
Między Italią a Polską.
Utwory sakralne z niepublikowanych rękopisów Archiwum Kapitulnego w Vercelli.
Cappella Musicale della Cattedrale di Vercelli
Gianluca Pisa, Stefano Guadagnini, sopran
Gianluigi Ghiringhelli, Andrea Arrivabene, alt
Michele Concato, Giovanni Cantarini, tenor
Enrico Bava, Davide Benetti, bas
Stefano Demicheli, organy
Eleonora Ghiringhelli, viola da gamba
mons. Denis Silano, dyrygent
WSTĘP WOLNY
Program
Luca Marenzio (1553 – 1599)
Jubilate Deo a 8
Missa Jubilate a 8
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Agnus Dei
Magnificat octavi toni a 8
Christe Jesu benignea 6 (Venezia 1591)
Magnificat sexti toni a 8
Fascynujące odkrycie muzyczne wśród kart Archiwum Kapituły Vercelli.
Wśród rękopisów muzycznych z Archiwum Kapituły Vercelli (Piemont, Włochy) ukryte są niektóre utwory Luki Marenzia (1553-1599), jednego z najwybitniejszych kompozytorów końca XVI wieku, polifonisty i madrygalisty z Brescii w, o którego zabiegały dwory kardynalskie w Rzymie oraz dwór polskiego króla Zygmunta III Wazy. Badania wokół tych dokumentów, które do tej pory pozostawały niemal niezauważone, pozwoliły wydobyć na światło dzienne Mszę i Magnificat na 8 głosów oraz kontrafakturę znanego madrygału Luki Marenzia. Odnośnie Mszy jej istnienie poświadczał tylko jeden rękopis, pozostałe utwory były dotąd zupełnie nieznane.
Ta najwyższego lotu muzyka dotarła do Vercelli między końcem XVI wieku a początkiem XVII wieku, być może za sprawą niektórych muzyków z Vercelli, którzy pracowali w Polsce, albo też rzymskich jezuitów, z pewnością z zamiarem wzbogacenia repertuaru śpiewaków Katedry św. Euzebiusza w Vercelli. Przekopując się przez dokumenty archiwów Vercelli, doszukano się bardzo ciekawych powiązań między Vercelli, głównymi instytucjami muzycznymi papieskiego Rzymu a dworem polsko-litewskim Zygmunta III Wazy (1566-1632), monarchy nieustannie poszukującego włoskich muzyków do swojej cappelli, jednej z najbardziej prestiżowych na międzynarodowej scenie. Wśród tych muzyków, właśnie w latach działalności twórczej Luki Marenzio, odkryliśmy obecność takich, którzy pochodzili z Vercelli, i których tropem wyruszyliśmy w poszukiwaniu muzycznych i instytucjonalnych kontaktów pomiędzy Europą Wschodu, boromejskim Mediolanem, barberyńskim Rzymem i miastem Vercelli w okresie episkopatu monsignore Giacomo Goria (1611-1648).
Badanie omawianych rękopisów stanowiło przedmiot pracy dyplomowej z muzykologii pn. "Muzyka Luca Marenzio w Vercelli: niepublikowane świadectwa z Archiwum Kapituły” na Uniwersytecie w Pawii, filia w Cremona, w której to pracy nie tylko potwierdzone zostało autorstwo Luki Marenzio w odniesieniu do badanych utworów, ale również ukazana została sieć powiązań, dzięki którym utwory te trafiły do Vercelli .
Konsekwencją tych badań stało się nagranie tej muzyki wraz z innymi utworami autorstwa Luki Marenzia, przez działającą przy Katedrze w Vercelli Cappella Musicale Della Catedrale di Vercelli, pod dyrekcją Denisa Silano oraz koncertowe wykonanie w Vercelli. Planowane jest również wydanie krytycznego opracowania tych kompozycji.
|