Od 16 listopada 2010 r. w Centrum Promocji i Sprzedaży /pl. Szczepański 1, tel. 12 422 40 40/ można odbierać bezpłatne wejściówki na wszystkie pokazy FOCUS ON MITOS21.
Narodowy Stary Teatr zaprasza na pokazy przygotowane przez artystów z teatrów zrzeszonych w sieci MITOS21. Wydarzenie to stanowić będzie kontynuację warsztatów THEATRE OF TOMORROW, które odbyły się w naszym teatrze we wrześniu ubiegłego roku. Wszystkie projekty – oparte się na niepublikowanych wcześniej tekstach napisanych na zlecenie naszego teatru – zostaną przedstawione publiczności po raz pierwszy. W prezentacjach biorą udział zarówno członkowie zespołu Starego Teatru, jak i aktorzy gościnni.
Mitos21: European Theatre Network
Międzynarodowa sieć współpracy Mitos21 zrzesza ¬główne teatry Europy – Royal Dramatic Theatre (Sztokholm), Royal Danish Theatre (Kopenhaga), Royal National Theatre (Londyn), Théâtre Vidy (Lozanna), Katona Jószef Szinház (Budapeszt), Deutsches Theater (Berlin), Schauspiel Frankfurt, Düsseldorf Schauspielhaus, Thalia Theater (Hamburg), NTNG (Saloniki), Toneelgroep Amsterdam oraz krakowski Narodowy Stary Teatr.
Nazwa pochodzi od starożytnego słowa mitos oznaczającego „nić”, odnosi się do mitu o Ariadnie, która pomogła Tezeuszowi wyjść z labiryntu. Ideą Mitos21 jest poszukiwanie różnych perspektyw spojrzenia na współczesny teatr i jego społeczną rolę, stworzenie możliwości spotkania i współpracy pomiędzy artystami z różnych krajów Europy.
Partnerami projektu są:
Katona Jószef Szinház, Budapeszt, Węgry
Deutsches Theater, Berlin, Niemcy
Schauspiel Frankfurt, Niemcy
FOCUS ON MITOS21 - PROGRAM
25 listopada /czwartek/
19.30 /NS/ Clinique Happiness reż. Dániel Kovács
17.00 /M/ Wynajem reż. Ewelina Marciniak
16.00–21.00 /Maska/ Ćwiczenia antywojenne instalacja Szymona Kaczmarka
26 listopada /piątek/
19.30 /NS/ Clinique Happiness reż. Dániel Kovács
17.00 /M/ Wynajem reż. Ewelina Marciniak
16.00–21.00 /Maska/ Ćwiczenia antywojenne instalacja Szymona Kaczmarka
27 listopada /sobota/
20.30 /DS./ Ból fantomowy – Nic, które boli reż. Radek Rychcik
17.00 /SK/ Paradise Now – Do It With Heidi reż. Anika Döring, Cesca Carnieer
19.00 /NS/ Dedal śni reż. Stephan Seidel
16.00–21.00 /Maska/ Ćwiczenia antywojenne instalacja Szymona Kaczmarka
28 listopada /niedziela/
20.30 /DS./ Ból fantomowy – Nic, które boli reż. Radek Rychcik
17.00 /SK/ Paradise Now – Do It With Heidi reż. Anika Döring, Cesca Carnieer
19.00 /NS/ Dedal śni reż. Stephan Seidel
16.00–21.00 /Maska/ Ćwiczenia antywojenne instalacja Szymona Kaczmarka
DS – Duża Scena
NS – Nowa Scena
Maska – dawna kawiarnia „Maska” – ul. Jagiellońska 1
SK – Scena Kameralna – ul. Starowiślna 21
________________________________
PROGRAM SZCZEGÓŁOWY
Schauspiel Frankfurt / Narodowy Stary Teatr
WYNAJEM
tekst: Nis-Momme Stockmann; reżyseria: Ewelina Marciniak; scenografia: Michał Korchowiec
pokazy: 25, 26 listopada, SALA MUZEUM, g. 17.00
Człowiek może wynająć wygodne miejsce w systemie. Człowiek płaci, system obdarowuje.
System posiada zadbane komórki mieszkaniowe, które unoszą się w powietrzu zawieszone w pejzażu miasta. Mimo wolności, jaką daje przebywanie w chmurach,
nie jest tak łatwo wzlecieć na wyższe piętra –w krajobrazie obowiązuje przecież piękno hierarchii... Człowiek w systemie nie może być niezadowolony. Człowiek jednak czuje swoją zapaść i chciałby pobyć chwilę w spokoju, ale wciąż musi się tłumaczyć.
Z człowieka zaczyna uwalniać się agresja. Nie uwalnia się jednak prostacko. Uwalnia się z podtekstem filozoficznym. To Człowiek przez duże „C”. W końcu, na skutek agresji mogą pojawić się czyjeś zwłoki. System to przewidział, tylko usunięcie resztek trochę więcej kosztuje i dość nieprzyjemnie śmierdzi. Wliczymy to w koszty wynajmu.
występują:
Ewa Kolasińska, Katarzyna Krzanowska, Marta Ojrzyńska, Julia Wyszyńska (gościnnie), Katarzyna Zawadzka (gościnnie, PWST), Roman Gancarczyk
Tekst Nis-Momme Stockmanna prezentowany jest za zgodą Deutsches Theater w Berlinie, za co składamy serdeczne podziękowania.
________________________________
Katona Jószef Szinház, Budapeszt
CLINIQUE HAPPINESS
reżyseria: Dániel Kovács; dramaturgia: Zsuzsi Várady; scenografia: Katarzyna Kowalczyk
pokazy: 25, 26 listopada, NOWA SCENA, g. 19.30
Spektakl o poszukiwaniu źródeł osobistego oraz zbiorowego szczęścia,
w interaktywny sposób umożliwi widowni doświadczenie szczęścia –
od razu! Pomysł jest prosty – spełnienie spontanicznych życzeń widzów, przedstawienie będzie więc swoistą realizacją „listy życzeń”.
Celem tego autoironicznego gestu jest humorystyczne podkreślenie odpowiedzialności każdego z widzów: spektakl będzie dokładnie taki, jakiego chcą widzowie; podobnie jak od nich samych zależy ich własne życie. Poprzez humorystyczne testowanie widzów, twórcy pragną spenetrować kulturę narzekania i malkontenctwa w naszym codziennym życiu.
występują:
Małgorzata Gałkowska, Monika Jakowczuk, Urszula Kiebzak, Juliusz Chrząstowski, Błażej Peszek, Krzysztof Zarzecki
________________________________
Deutsches Theater, Berlin
PARADISE NOW – DO IT WITH HEIDI
tekst, reżyseria i dramaturgia: Cesca Carnieer, Anika Döring; scenografia: Łukasz Błażejewski
pokazy: 27, 28 listopada, SCENA KAMERALNA, g. 17.00
Europejska komedia o wspomaganym samobójstwie (assisted suicide), instynkcie grupowym oraz Unii Europejskiej. Wiadomość dnia: Organizacja Narodów Zjednoczonych zaaprobowała propozycję Kadafiego, aby podzielić Szwajcarię między Francję, Włochy oraz Niemcy. Pozostały
24 godziny do rozbiorów Szwajcarii.
Młoda, szczęśliwa para odwiedzająca Szwajcarię spotyka w kraju setki ludzi szukających ostatniej szansy, aby popełnić wspomagane samobójstwo – w Szwajcarii istnieją kliniki, które przeprowadzają takie zabiegi. Podczas gdy młodzi ludzie prowadzą psychologiczną i emocjonalną walkę, świat na zewnątrz zmaga się z konsekwencjami rozbiorów Szwajcarii.
występują:
Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Martyna Krzysztofik (gościnnie, PWST), Anna Graczyk (gościnnie), Agata Myśliwiec (gościnnie), Bogdan Brzyski, Grzegorz Grabowski,
Jan Jurkowski (gościnnie, PWST), Zbigniew W. Kaleta, Andrzej Popiel (gościnnie),
Andrzej Rozmus, Krzysztof Zawadzki
________________________________
Schauspiel Frankfurt
DEDAL ŚNI
tekst, reżyseria i dramaturgia: Stephan Seidel; scenografia: Michał Korchowiec
pokazy: 27, 28 listopada, NOWA SCENA, g. 19.00
Dedal śni to teatralna adaptacja mitu o Dedalu i Ikarze według Przemian Owidiusza.
U Owidiusza mit zaczyna się budową labiryntu, w którym zostanie zamknięty Minotaur. Wewnętrzne pragnienie Dedala, żeby się uwolnić, jest centralnym tematem nowego opracowania. Tęsknota, która przez Owidiusza została wpisana w zwartą strukturę wierszy. Na skrzydłach zrobionych z ptasich piór i wosku, przytwierdzonych do ramion Dedal i Ikar wylatują na wolność. Ale Ikar spada, ponieważ za bardzo zbliża się do słońca. Tym samym Dedal traci swojego jedynego syna. Czy więc marzenie Dedala,
żeby latać, jest zuchwałe? Czy dlatego zostanie ukarany? Czy może jego pragnienie wolności jest zuchwałe? Zuchwałe, dlatego, że myśli tylko o sobie? Zuchwałe, dlatego,
że wolność jest niemożliwa?
występują:
Iwona Budner, Aldona Grochal, Ewa Kaim, Ewa Srokowska (gościnnie, PWST)
________________________________
Narodowy Stary Teatr
BÓL FANTOMOWY – NIC, KTÓRE BOLI
reżyseria: Radek Rychcik
tekst i dramaturgia: Szymon Wróblewski, Agnieszka Jakimiak
scenografia: Łukasz Błażejewski
pokazy: 27, 28 listopada, DUŻA SCENA, g. 20.30
Ból fantomowy – zwany też mysterious pain – jest jedną z największych zagadek medycyny: ludzie pozbawieni kończyn odczuwają ich realną obecność, utracone części ciała pozostają wrażliwe na dotyk i ból. „Nic, które boli” – tym mianem można opisać zarówno doświadczenie fizycznego rozdzielenia, które przeżywa pacjent po amputacji,
jak uczucie braku, które znajduje się u źródeł depresji i melancholii.
Doświadczenie utraty kończyny, przepisane na ciała pełnosprawnych aktorów, staje się metaforą fundamentalnego braku. Ciało niepełne, niespójne i zdezintegrowane to teren poszukiwań śladów utraconej obecności i soczewka, przez którą przyglądamy się funkcjonowaniu pamięci. Nieobecność jest motorem tego świata, krążącego wokół pustych miejsc i skupionego na pielęgnowaniu wspomnienia. Bezustanna próba odzyskania utraconego obiektu buduje inny rodzaj tożsamości – ukonstytuowanej przez elementarną pustkę i pozwalającej na nowo zdefiniować pojęcia pełni, całości i doskonałości.
występują:
Anna Radwan-Gancarczyk, Małgorzata Zawadzka, Anna Gorajska (gościnnie), Adam Nawojczyk, Tomasz Schuchardt (gościnnie)
________________________________
Narodowy Stary Teatr
ĆWICZENIA ANTYWOJENNE
instalacja Szymona Kaczmarka
25-28 listopada, dawna kawiarnia MASKA, g. 16.00-21.00
Szymon Kaczmarek: Interesuje mnie sposób funkcjonowania organizmu, jakim jest Europa, w rzeczywistości powojennej nazywanej „pokojem”. Czasy „pokoju”, w których żyjemy, prowokują do postawienie radykalnego pytania: Czy tak będzie zawsze?
Nie wierzę w to. Wydaje mi się, że nie tylko wojna nastąpi, ale właściwie nigdy się nie skończyła, trwa nieustannie.
Nie tylko w wymiarze dosłownym, politycznym, ale w życiu codziennym, w sytuacjach międzyludzkich. Moja teza zakłada, że podstawową przyczyną jest gromadząca się w ludziach agresja, która musi ulegać rozładowaniu. Powstrzymywanie popędów metodą zakazów, nakazów i kar jest przestarzałą, wielokrotnie już sprawdzaną metodą, która – jak wiemy – nie przynosi pożądanych efektów.
Przygotowywany przeze mnie projekt próbuje nakłonić do skonfrontowania się z tą perspektywą i przybliżyć sytuacje, w których wojna może się objawiać w sposób bezpieczny – w przestrzeni laboratoryjnej.” Ćwiczenia antywojenne” są próbą stworzenia systemu samoobrony. Skonfrontowaniem się z własną agresją, nietolerancją, potrzebą stałego podnoszenia w sobie adrenaliny. Postawienia siebie w roli „oprawcy”. Wytworzenia w sobie świadomości kata.
Projekt-instalacja wideo zakłada wykreowanie nowej metody, która pomoże w radzeniu sobie poszczególnych jednostek z atawizmami.
Uczestnicy projektu:
Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Anna Radwan-Gancarczyk, Dorota Segda, Krzysztof Globisz, Marcin Kalisz, Wiktor Loga-Skarczewski, Adam Nawojczyk
|