W dniu 14 grudnia 2024 o godz. 20.00 wystąpi w Kościele OO. Pijarów (Przemienienia Pańskiego) przy ul. Pijarskiej 2 wybitny gambista Matteo Cicchitti – dyrygent, instrumentalista i badacz, kontrabasista, altowiolista i pedagog…
Jest badaczem historycznych praktyk wykonawczych repertuaru z XVI, XVII i XVIII wieku. Łączy działalność instrumentalisty z pracą koncertmistrza i dyrygenta.
Prowadzi intensywną działalność koncertową, współpracując z różnymi orkiestrami i zespołami, takimi jak: Alessandro Stradella Consort, Accademia d’Arcadia, Europa Galante, Musica Antiqua Latina, Quartetto Vanvitelli, ArParla Plus, Cappella Musicale Corradiana, I Solisti Ambrosiani, L’Archicembalo, Coro della Fondazione Guido d'Arezzo oraz Musica Elegentia, której jest założycielem i dyrektorem.
Uczestniczy w prestiżowych międzynarodowych festiwalach muzyki barokowej, od Włoch po Francję, Austrię, Polskę, Hiszpanię i Meksyk, współpracując z takimi artystami jak Montanari, Biondi, Velardi, Rossi Lürig, Dantcheva, Frigato, Invernizzi, Kunde i wielu innych.
Występował na renomowanych scenach, takich jak: Palau de la Musica w Walencji, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Auditorium Baluarte w Pampelunie, Casa Museo López Portillo w Guadalajarze, Abbaye Saint-Pierre w Vertheuil, Basilica Palladiana w Vicenzy, Aula Magna Collegio Ghislieri w Pawii, Pinacoteca Nazionale w Ferrarze, Aula Paolo VI w Watykanie, Reggia di Caserta, Teatro Fraschini w Pawii, Teatro della Pergola we Florencji i innych.
Podczas występu w naszej świątyni usłyszymy w programie następujących kompozytorów: Diego Ortiz, Tobias Hume, Benjamin Hely, Angelo Michele Bertalotti. Poniżej można zapoznać się z fragmentem materiału muzycznego, który zostanie zagrany w kościele Przemienienia Pańskiego: https://www.youtube.com/watch?v=Cj9L3HVvsp0
Termin koncertu: 14 grudnia 2024 (sobota), g. 20.00
Matteo Cicchitti zagra utwory z płyty, która nagrana na violi da gamba została uznana za jedną z najważniejszych i najbardziej refleksyjnych interpretacji w ostatnich latach, ukazując znaczenie i rolę violi da gamba na przestrzeni dwóch wieków. Płyta wydana przez Challenge Classics została opisana następująco przez tę wytwórnię:
„Absolutnym bohaterem tego koncertu jest solowa viola da gamba, która jest "przewodniczką" po XVI i XVII wieku. Od 1553 ("Tratado de glosas" Diego Ortiza) do 1698/99 ("Ricercare per diversi toni" Angelo Michele Bertalottiego i "The Complete Violist" Benjamina Hely'ego). Mamy wyjątkową okazję zetknąć się z repertuarem, który może nie jest powszechnie znany, ale bezsprzecznie zasługuje na odkrycie. Daje namacalne świadectwa, które częściowo obalają niektóre głęboko zakorzenione mity na temat violi da gamba. Wbrew temu, co się często uważa, po rozkwicie literatury na violę da gamba w okresie renesansu, instrument ten nie opuścił sceny ex abrupto w połowie XVII wieku, zastąpiony przez rosnącą popularność wiolonczeli. Cieszył się nadal autonomią i zainteresowaniem, mniejszym niż dotąd oczywiście, ale nigdy nie został zapomniany. Viola da gamba występująca zupełnie samodzielnie potrafi łączyć swoje melodyczno-harmoniczne walory już od czasów Tobiasa Hume’a (1569-1645), Christophera Simpsona (1602?-1669), Mr Saint-Colombe’a (1640-1700), Marina Maraisa (1656-1728) i Carla Friedricha Abla (1723-1787).
Włoski wirtuoz violi da gamba Matteo Cicchitti sięga tutaj także po kompozycje, które dotąd nie były nagrane, dzięki temu wartość płyty wzrasta. W rękach Cicchittiego Viola da gamba brzmi "niemal jak ludzki głos", potrafi wyrazić całą paletę ludzkich uczuć. Powściągliwy charakter nacechowany kameralnym urokiem ujawnia emocjonalną siłę tych kompozycji.”
|