Kurator: Monika Kozioł
Koordynatorka: Renata Zawartka
Na wystawie zaprezentowane zostanš prace, które powstały w cišgu
ostatnich dwóch dekad. Najstarsze pochodzš z czasu studiów na krakowskiej ASP.
Najnowsze, zrealizowane w ostatnich miesišcach, będš miały swojš premierę.
Wszystkie dzieła majš wspólny mianownik: prezentujš różne formy
przeciwstawiania się męskiej dominacji, zarówno w sferze prywatnej, jak i
publicznej.
Symbolicznš i dominujšcš bohaterkš wystawy jest Meduza. Małgorzata
Markiewicz wykonała jš na szydełku w 2020 roku, wykorzystujšc naturalne
materiały: owczš wełnę, len, konopie i sizal. Obiekt, posiadajšcy
kilkunastometrowe macki, może zostać użyty jako powłoka-ubranie do akcji
performatywnych, może być również prezentowany jako samodzielne dzieło.
Praca nawišzuje do mitologicznej budzšcej lęk Meduzy, której spojrzenie
zamieniało ludzi w kamień. Ważnym punktem odniesienia dla artystki w
powstaniu tej realizacji był esej miech meduzy Hélène Cixous. Filozofka opisuje
w nim między innymi wieki niedopuszczania kobiet do głównego nurtu historii,
nawołuje także kobiety do odzyskania odebranej im podmiotowoci.
Prezentowana na wystawie Meduza może być traktowana jako symbol
wyzwolenia twórczej mocy kobiet.
Wystawie towarzyszy aneks ekspozycja kilku prac innych artystek
wybranych przez Małgorzatę Markiewicz. Obejmuje on dwie rzeby Marii
Pinińskiej-Bere, obraz Jadwigi Sawickiej, obiekt Marii Mytrofanovej, prace
wideo VALIE EXPORT, Katarzyny Górnej, Debory Hirsch & Iaii Filiberti,
Valentiny Miorandi oraz Alicji Żebrowskiej. Wybrane prace poruszajš kwestie
relacji społecznych, kobiecej seksualnoci oraz opresji kulturowych
ograniczajšcych możliwoci kobiet.
Małgorzata Markiewicz, dajšc innym artystkom przestrzeń w ramach
swojej wystawy, pokazuje, że to, co jest dane jednej kobiecie, należy podzielić
między siebie, aby wzmocnić obecnoć i kolektywnš siłę kobiet.
Małgorzata Markiewicz (ur. 1979)
Tworzy obiekty, instalacje, wideo, uprawia także fotografię. Od samego poczštku swojej
twórczoci używa w pracach tkaniny jako medium. Mieszka i pracuje w Krakowie. Jest
absolwentkš Wydziału Rzeby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom w 2004
roku w pracowni Antoniego Porczaka). W 2015 roku uzyskała stopień doktory.
Studiowała także na Konstfack oraz w Critical Design Studio na Wydziale Architektury
Królewskiego Instytutu Technologicznego w Sztokholmie. Interesuje jš złożonoć
współczesnej dynamiki płci w kontekcie rodowiska domowego oraz sfery publicznej.
Jej prace znajdujš się m.in. w kolekcjach Bunkra Sztuki w Krakowie, MOCAK-u w
Krakowie, MuFo w Krakowie, Arsenału w Białymstoku, BWA w Bielsku-Białej,
Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz Muzeum Kolekcji Berardo w
Lizbonie.
|