LUCA MARENZIO MUZYKA ODNALEZIONA
Między Itališ a Polskš.
Utwory sakralne z niepublikowanych rękopisów Archiwum Kapitulnego w Vercelli.
Cappella Musicale della Cattedrale di Vercelli
Gianluca Pisa, Stefano Guadagnini, sopran
Gianluigi Ghiringhelli, Andrea Arrivabene, alt
Michele Concato, Giovanni Cantarini, tenor
Enrico Bava, Davide Benetti, bas
Stefano Demicheli, organy
Eleonora Ghiringhelli, viola da gamba
mons. Denis Silano, dyrygent
WSTĘP WOLNY
Program
Luca Marenzio (1553 1599)
Jubilate Deo a 8
Missa Jubilate a 8
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Agnus Dei
Magnificat octavi toni a 8
Christe Jesu benignea 6 (Venezia 1591)
Magnificat sexti toni a 8
Fascynujšce odkrycie muzyczne wród kart Archiwum Kapituły Vercelli.
Wród rękopisów muzycznych z Archiwum Kapituły Vercelli (Piemont, Włochy) ukryte sš niektóre utwory Luki Marenzia (1553-1599), jednego z najwybitniejszych kompozytorów końca XVI wieku, polifonisty i madrygalisty z Brescii w, o którego zabiegały dwory kardynalskie w Rzymie oraz dwór polskiego króla Zygmunta III Wazy. Badania wokół tych dokumentów, które do tej pory pozostawały niemal niezauważone, pozwoliły wydobyć na wiatło dzienne Mszę i Magnificat na 8 głosów oraz kontrafakturę znanego madrygału Luki Marenzia. Odnonie Mszy jej istnienie powiadczał tylko jeden rękopis, pozostałe utwory były dotšd zupełnie nieznane.
Ta najwyższego lotu muzyka dotarła do Vercelli między końcem XVI wieku a poczštkiem XVII wieku, być może za sprawš niektórych muzyków z Vercelli, którzy pracowali w Polsce, albo też rzymskich jezuitów, z pewnociš z zamiarem wzbogacenia repertuaru piewaków Katedry w. Euzebiusza w Vercelli. Przekopujšc się przez dokumenty archiwów Vercelli, doszukano się bardzo ciekawych powišzań między Vercelli, głównymi instytucjami muzycznymi papieskiego Rzymu a dworem polsko-litewskim Zygmunta III Wazy (1566-1632), monarchy nieustannie poszukujšcego włoskich muzyków do swojej cappelli, jednej z najbardziej prestiżowych na międzynarodowej scenie. Wród tych muzyków, włanie w latach działalnoci twórczej Luki Marenzio, odkrylimy obecnoć takich, którzy pochodzili z Vercelli, i których tropem wyruszylimy w poszukiwaniu muzycznych i instytucjonalnych kontaktów pomiędzy Europš Wschodu, boromejskim Mediolanem, barberyńskim Rzymem i miastem Vercelli w okresie episkopatu monsignore Giacomo Goria (1611-1648).
Badanie omawianych rękopisów stanowiło przedmiot pracy dyplomowej z muzykologii pn. "Muzyka Luca Marenzio w Vercelli: niepublikowane wiadectwa z Archiwum Kapituły na Uniwersytecie w Pawii, filia w Cremona, w której to pracy nie tylko potwierdzone zostało autorstwo Luki Marenzio w odniesieniu do badanych utworów, ale również ukazana została sieć powišzań, dzięki którym utwory te trafiły do Vercelli .
Konsekwencjš tych badań stało się nagranie tej muzyki wraz z innymi utworami autorstwa Luki Marenzia, przez działajšcš przy Katedrze w Vercelli Cappella Musicale Della Catedrale di Vercelli, pod dyrekcjš Denisa Silano oraz koncertowe wykonanie w Vercelli. Planowane jest również wydanie krytycznego opracowania tych kompozycji.
|