Stowarzyszenie Willa Decjusza zaprasza w niedzielę, 11 padziernika, o godz. 17.00 na wernisaż wystawy malarstwa Carlotty Bologna, poprzedzony wprowadzeniem Zofii Weiss Nowiny Konopki. Wystawa zorganizowana została w ramach tegorocznej edycji programu Ogrody Twórczoci, powięconego prezentacji sztuki współczesnej w zabytkowej przestrzeni Willi Decjusza, dla upamiętnienia mijajšcej w 2009 roku setnej rocznicy urodzin Artystki. Wstęp wolny.
Na wystawie zaprezentowane zostanš prace Carlotty Bologna z poczštku lat pięćdziesištych XX wieku oraz dzieła póniejsze, operujšce metaforš, pełne odniesień do wiata metafizycznych, baniowych wyobrażeń, nawišzujšce do poetyki filmu i teatru eksperymentalnego.
Otwarcie wystawy uwietniš: koncert muzyki włoskich mistrzów pt. Muzyka włoska na dworach Gonzagów w wykonaniu Kapeli Dworskiej Consortium Sedinum pod kierownictwem artystycznym Urszuli Stawickiej oraz występ Baletu Dworskiego Cracovia Danza, nawišzujšce do włoskiego rodowodu twórczoci Carlotty Bologna oraz jej zwišzków z teatrem i commediš dellarte.
Wystawę będzie można oglšdać do 21 padziernika, w godzinach 10.00 18.00.
Carlotta Bologna, z pochodzenia Włoszka, urodziła się 17 stycznia 1909 roku w Gandawie. W 1914 roku przybyła do Warszawy, kiedy matka jej, wybitna harfistka Lotaria Bologna, otrzymała angaż w Operze Warszawskiej. Nosiła nazwisko matki. Jej ojciec ceniony za granicš kapelmistrz pochodził z ksišżęcego rodu Gonzagów.
Ukończyła pensję Władysławy Lange, Instytut Filmowy Wiktora Biegańskiego (reżysera, aktora i przyszłego męża) oraz trzyletniš Szkołę Baletowš Janiny Mieczyńskiej. Zagrała kilka ról w polskich filmach niemych a póniej w pierwszych filmach dwiękowych realizowanych w studio w Joinville pod Paryżem dla amerykańskiej wytwórni Paramount. Pierwszy sukces filmowy odniosła w 1928 roku w "Kobiecie, która grzechu pragnie" w reżyserii Biegańskiego.
W 1930 roku rozpoczęła studia w warszawskiej ASP, w pracowni prof. Tadeusza Pruszkowskiego. W roku 1935 roku przyjechała do Krakowa, gdzie studiowała pod kierunkiem prof. Wojciecha Weissa. Po uzyskaniu dyplomu (1938) rozpoczęła samodzielnš pracę artystycznš, nieustannie poszukujšc własnych rozwišzań zarówno w sferze treci jak i formy. Po wojnie uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych, prezentujšc przede wszystkim martwe natury i portrety. Mimo kanonów narzucanych sztuce lat pięćdziesištych i presji samego rodowiska, jej malarstwo zdołało oprzeć się wpływom obowišzujšcej ideologii.
W czasie okupacji odzyskała trzy cenne obrazy włoskich manierystów skradzione z Ambasady Włoskiej, które przechowała, by następnie zwrócić władzom Włoch. W 1966 roku zorganizowała aukcję prac artystów krakowskich na rzecz zalanej przez powód Florencji. Za wię z Polskš i Włochami i cenny wkład w sztukę obu narodów 16 stycznia 1997 roku została odznaczona przez Prezydenta Republiki Włoskiej Oscara Luigi Scaflaro orderem Commendatore dell'Ordine al Merito della Republica Italiana.
Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, na Salonie 1959, przyznało Artystce Bršzowy Medal, a w 1977 roku na Dobroczynnym Salonie Malarstwa Krakowskiego, z ršk prof. Karola Estreichera otrzymała medal Stanisława Wyspiańskiego. Przez wiele lat działała w Zarzšdzie TPSP, za co otrzymała honorowe członkowstwo Towarzystwa.
Pierwsza wystawa indywidualna malarstwa Carlotty Bologna zorganizowana została w Krakowie w 1958 roku przez Zwišzek Polskich Artystów Plastyków. Wtedy zaprezentowała najbardziej charakterystyczne dla swojej twórczoci prace, sytuujšce się na pograniczu metafizyki i metafory, o silnie włoskim rodowodzie. Od tej pory, odrealnione aranżacje przestrzenne z lat wczeniejszych konsekwentnie zaludniajš się postaciami wywodzšcymi się z tradycji commedia dell'arte. Za umownie definiowana praz Niš rzeczywistoć przybiera formę nawišzujšcš z jednej strony do malarstwa włoskiego trecenta, z elementami tamtego pejzażu i architektury, z drugiej za do wiata dziecięcej wyobrani.
Prof. Karol Estreicher w roku 1980 tak podsumował dotychczasowe osišgnięcia artystki: Carlotta Bologna posiada tę samš wysokš kulturę, co jej italscy przodkowie. Każdy przedmiot zamienia w wizję formy i koloru. Jej obrazy uderzajš swoistš tematykš, posiadajšc fabułę na poły bajkowš, nie surrealistycznš, ale posługujšcš się skojarzeniami bliskimi commedii dell'arte. Dlatego malarstwo Carlotty Bologna stanowi w polskiej sztuce współczesnej osobny rozdział i dlatego cieszy się ono tak wielkim uznaniem.
Carlotta Bologna zmarła 27 marca 2001 roku w Krakowie. Wystawa obrazów w Willi Decjusza przygotowana została w roku upamiętniajšcym setnš rocznicš urodzin Artystki.
Koordynacja projektu:
Katarzyna Trojanowska kasia@villa.org.pl
Organizator:
Stowarzyszenie Willa Decjusza www.villa.org.pl
Fundatorzy:
Projekt zrealizowano ze rodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Gminy Miejskiej Kraków
Partnerzy Medialni:
TVP Kraków, Radio RMF Classic, Dziennik Polski, Modny Kraków, Miesięcznik Społeczno-Kulturalny Kraków, Manko, scenamysli.eu, MMkrakow.pl
|