Wystawa stanowi spojrzenie na codzienne życie Parlamentu Europejskiego za porednictwem obiektywu jedenastu fotografików, reprezentujšcych dziesięć państw Unii. JH Engström (Szwecja), Pierre Faure (Francja), Toby Glanville (Wielka Brytania), Luka Jasanský i Martin Polák (Czechy), Aino Kanonisto (Finlandia), Martin Kollár (Słowacja), Bettina Lockemann (Niemcy), Erica Overmeer (Holandia), Xaver Ribas (Hiszpania) i Krzysztof Zieliński (Polska) zostali zaproszeni do spędzenia dwóch tygodni w trzech siedzibach Parlamentu i stworzenie cykli fotograficznych prezentujšcych parlamentarnš codziennoć.
Parlament Europejski ze swoimi trzema lokalizacjami - w Strasburgu, Brukseli i Luksemburgu - to serce Unii Europejskiej. Na co dzień pracuje tam ponad 700 parlamentarzystów przedstawicieli wszystkich państw członkowskich UE oraz tysišce urzędników, tłumaczy i członków personelu pomocniczego niższego szczebla. Budynki Parlamentu w Strasburgu i Brukseli często pojawiajš się w telewizyjnych migawkach z obrad. Kto jednak wie, jak wyglšda codzienne życie jego pracowników? Kim sš ci pracownicy? Jak wyglšdajš korytarze, biura, kuchnie? Na te pytania odpowiedzieli fotograficy zaproszeni przez Goethe-Institut do udziału w projekcie fotograficznym. Użyto wielu form artystycznych: od klasycznej fotografii dokumentacyjnej po dzieła starannie zainscenizowane. Powstały serie zdjęć odsłaniajšcych nieco kulisy codziennego życia PE, przy czym każdego artystę zaintrygował inny temat.
Pierrea Faure zafascynowała fabryka tłumaczeń symultanicznych dziesištki tłumaczy, mikrofonów, słuchawek, języków i dziesištki posiedzeń, które trzeba obsłużyć. Toby Glanville zainteresował się życiem pracowników ochrony, kucharzy, kelnerów i urzędników. Luka Jasanský i Martin Polák pokazali Parlament przez pryzmat zgromadzonych w nim dzieł sztuki. W serii zdjęć Aino Kannisto tajemniczš bohaterkš okazuje się ich autorka, która jak kameleon wpisała się w kontekst wnętrz Parlamentu. Martin Kollár sportretował parlamentarzystów na korytarzach i w biurach pozujšcych, pracujšcych, modlšcych się. Bettina Lockemann zaprezentowała czarno-białe przestrzenie korytarzy i klatek schodowych. Erica Overmeer skupiła się na wizerunkach pokoju transmisyjnego w Brukseli, z którego przesyłane sš obrazy z obrad i spotkań do Strasburga. Xavier Ribas udokumentował budynek Parlamentu w urbanistycznym kontekcie Brukseli, tworzšc fotograficzne zapisy transformacji miejsca. Krzysztof Zieliński przedstawił uczestników oficjalnych spotkań i bankietów w formie niepozowanych, lunych portretów zbiorowych.
Wystawa zorganizowana we współpracy z GOETHE-INSTITUT KRAKAU objęta jest patronatem Przewodniczšcego Parlamentu Europejskiego Jerzego Buzka.
|