Oddział Instytutu Pamięci Narodowej w Katowicach
oraz Oddział Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie,
Katolickie Centrum Kultury w Krakowie
i Galeria Krypta u Pijarów
zapraszajš na wystawę: Kultura niezależna w Kociele w latach 80.
Otwarcie wystawy 11 lutego 2010 r. o godz. 10,
w Galerii Krypta Pijarów w Krakowie,
przy ul. Pijarskiej 2.
Wystawa została przygotowana przez Oddziałowe Biuro Edukacji Publicznej IPN w Katowicach w ramach projektu edukacyjnego Rok Kultury Niezależnej, jest próbš przybliżenia wydarzeń artystycznych i zjawisk kulturowych, które w dekadzie lat 80. znalazły swe miejsce w wištyniach katolickich na terenie całego kraju. Na 37. panelach, w układzie chronologiczno-problemowym, pokazane zostały poszczególne dziedziny aktywnoci artystycznej twórców, którzy w latach 80. korzystali z gocinnoci Kocioła: od teatru, poprzez sztuki plastyczne, muzykę, film i kabaret. Przedstawiono również Tygodnie Kultury Chrzecijańskiej oraz najważniejsze inicjatywy organizowane przy pomocy i zaangażowaniu biskupów, księży i wieckich. Na wystawie wykorzystano materiały ze zbiorów instytucji i osób prywatnych m.in.: Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie, Archiwum OO. Karmelitów na Piasku w Krakowie, Archiwum Parafialnego w Piekarach lšskich, Centrum Kultury Katolickiej Mistrzejowice, Fundacji Orodka Karta, Klubu Inteligencji Katolickiej w Katowicach, Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu, Społecznego Komitetu Pamięci Górników Poległych 16 grudnia 1981 r. Opracowanie merytoryczne wystawy jest dziełem pracowników OBEP IPN w Katowicach: Roberta Ciupy, Łucji Marek i Bogusława Tracza.
Autorem koncepcji artystycznej całoci prezentacji jest Jerzy Kalina, artysta w latach 80. zwišzany z ruchem kultury niezależnej. Był przyjacielem ks. Jerzego Popiełuszki, tworzył oprawy plastyczne do odprawianych przez księdza Mszy w. za Ojczyznę.
Wystawę będzie można oglšdać do 27 lutego 2010 r.,
od wtorku do soboty
w godzinach 13.00-17.00.
***
Upłynęło zaledwie kilkanacie lat, a prawie nie wspominamy już Ruchu Kultury Niezależnej. Jakbymy wstydzili się, że z własnej woli i zdeterminowani dramatycznym czasem, zrobilimy co niezwykłego i wartociowego. Minęło więc kilkanacie lat i półgębkiem wspominamy lata, w których Kociół stał się u nas autentycznym obszarem wolnoci. Dalimy się zagłuszyć tym wszystkim, którzy wmawiali, że niezależna sztuka tamtych lat to było narodowo-ojczyniane kajdaniarstwo, że była to religiancka histeria i biadolenie robione za zachodnie pienišdze pisał (dziesięć lat po upadku systemu komunistycznego) z nutš smutki prof. Stanisław Rodziński, artysta, malarz, aktywny uczestnik niezależnych inicjatyw kulturalnych .
Opisujšc historię lat 80., skupiamy się głównie na wydarzeniach politycznych i dramatycznych momentach historii, pamiętamy o zmaganiach władzy i opozycji, a zapominamy o wielkim dorobku ruchu kultury niezależnej, która była jednym z najważniejszych elementów społeczeństwa podziemnego.
Rok Kultury Niezależnej to projekt edukacyjny Instytutu Pamięci Narodowej pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, we współpracy z Radš Ochrony Pamięci Walki i Męczeństwa, Narodowym Centrum Kultury i Stowarzyszeniem Pokolenie. 20 lat po upadku systemu komunistycznego IPN zwraca uwagę na rolę, jakš w polskiej drodze do niepodległoci odegrała kultura niezależna. Od maja 2009 r. do czerwca 2010 r. IPN stara się przybliżyć zwłaszcza młodemu pokoleniu twórców kultury niezależnej i ich dzieła. W całym kraju organizowane sš konferencje popularnonaukowe, panele dyskusyjne, spotkania z twórcami, wystawy, spektakle, koncerty, happeningi, które majš na celu przywrócić pamięć o niezależnej fotografii, plastyce, teatrze, filmie, radiu i telewizji, literaturze, bibule, wydawnictwach podziemnych, muzyce, satyrze, poczcie podziemnej, a także o roli Kocioła jako mecenasa, animatora i parasola ochronnego tych przedsięwzięć.
W latach 80. (szczególnie po wprowadzeniu stanu wojennego) Kociół katolicki otworzył obiekty sakralne oraz budynki kocielne przed artystami i ich niezależnš sztukš. Przestrzeń kociołów stała się scenš, na której bez ingerencji cenzury twórcy mogli wykrzyczeć prawdę artystycznš i dowiadczyć poczucia wolnoci. W ramach realizacji powyższego projektu Oddziałowe Biuro Edukacji Publicznej IPN w Katowicach stara się przypomnieć wkład i zasługi Kocioła katolickiego dla ruchu kultury niezależnej lat 80. i odzyskania wolnoci. W grudniu 2009 r. zorganizowało na Jasnej Górze konferencję naukowš oraz wystawę Kociół a kultura niezależna, a w roku bieżšcym przygotowuje trzy panele dyskusyjne w istotnych dla tego zagadnienia miastach Polski. W dniu 21 lutego 2010 r. w Katowicach wspomnieniami podzielš się twórcy i artyci rodowiska katowickiego oraz wrocławskiego, 11 lutego w Krakowie rodowiska krakowskiego, a w marcu w Warszawie rodowiska warszawskiego.
Organizowana, pod patronatem Przewodniczšcego Rady Miasta Krakowa,11 lutego w Sali Obrad Rady Miasta Krakowa w Krakowie konferencja panelowa Symbioza Kocioła krakowskiego z kulturš niezależnš w latach 80. oraz wystawa na temat ówczesnych inicjatyw kulturalnych obecnych w kociołach na terenie całego kraju w Galerii Krypta Pijarów, ma na celu przypomnienie i utrwalenie w wiadomoci społecznej tych przedsięwzięć oraz wkładu ich twórców w odzyskanie wolnoci. Konferencja została podzielona na dwie częci. W pierwszej głos zabiorš organizatorzy i animatorzy (kapłani i osoby wieckie) inicjatyw kulturalnych w krakowskich kociołach, a w drugiej częci artyci i twórcy kultury niezależnej, którzy w tych kociołach występowali (m.in. reprezentanci rodowiska: plastyków, fotografików, aktorów, muzyków, dziennikarzy). Głównym organizatorem przedsięwzięcia jest Oddziałowe Biuro Edukacji Publicznej IPN w Katowicach we współpracy z Oddziałowym Biurem Edukacji Publicznej IPN w Krakowie oraz Katolickim Centrum Kultury w Krakowie.
Kultura niezależna lat osiemdziesištych realizowana pod auspicjami Kocioła wzmacniała ducha całego narodu i społecznoci poszczególnych regionów Polski, w tym rodowiska krakowskiego. Podejmowane wówczas niezależne inicjatywy kulturalne (m.in. u Ojców Karmelitów na Piasku, w Krypcie Pijarów, w Mistrzejowicach, w Kamieniołomie Jana Pawła II na Podgórzy, u Ojców Dominikanów, w Galerii KIK, w pomieszczeniach Papieskiej Akademii Teologicznej przy ul. Augustiańskiej) tworzyły przestrzeń wolnoci i niezależnoci, uczyły krytycznego mylenia i budowały solidarnoć społecznš. Niestety wiele z podejmowanych wówczas na terenie Krakowa działań kulturalnych nie zostało udokumentowanych i dzi żyjš jedynie we wspomnieniach organizatorów, animatorów, twórców, uczestników i odbiorców.
*1. S. Rodziński, "Sztuka na co dzień i od więta", Tarnów 1999, s. 134.
|