6 kwietnia 2010 godz. 11.30-17.30
Tradycyjne więto RĘKAWKI pod Kopcem Krakusa
"Życie woja i białki od narodzin do mierci"
Obchodzone od wieków więto trzeciego dnia Wielkanocy. Od roku 2001 odbywajšce się pod Kopcem Krakusa w formie konkursów, pokazów walk, prezentacji uzbrojenia i życia z okresu wczesnego redniowiecza. Pod Kopcem Krakusa można zobaczyć jak wyglšdało życie we wczesnoredniowiecznych osadach, rzemiosło, uzbrojenie, stroje. Można spróbować potraw gotowanych według przepisów naszych przodków i zobaczyć jak wyglšdały redniowieczne potyczki zbrojne. Uzupełnieniem jest możliwoć poznania historii Kopca Krakusa, państwa Wilan i Polan.
PROGRAM:
11.30
Prezentacja Drużyn i Bieg Wojów wokół Kopca
12.00
Rozpoczęcie imprezy
(Obrzęd Przywitania Wiosny: rozpalenie ognia oraz toczenie jaj i kołaczy z kopca Krakusa)
15.00
Inscenizacja bitwy wojsk Księcia Wilan z oddziałami lokalnego
władyki Bitwa wród bicia bębnów i dęcia w rogi.
17.00
Tryzna
Ponadto w programie:
11.00-17.00 Medycyna redniowieczna (Collegium Medicum UJ)
11.00-17.00 Warsztat powronicy
11.00-17.00 Przymierzalnia strojów redniowiecznych
11.00-17.00 Pokazy życia codziennego we wczesnym redniowieczu
11.00-17.00 Namiot Muzeum Archeologicznego (Oddział Nowa Huta)
11.00-17.00 Konkursy sprawnoci rycerskich.
11.00-17.00 Jazda konna
11.00-17.00 Pokazy rzemiosł tradycyjnych
kowal i kunia redniowieczna
pokaz garncarstwa redniowiecznego i pradziejowego
bednarz
mielenie zboża
mincerz
płatnerz
Historia Rękawki
XV wiek - na Kopcu Krakusa odbywały się tajemne obrzędy zaduszek wiosennych, z ucztš pogrzebowš i paleniem ogni, gromionych w "Kazaniach trzemieniańskich" Michała z Żarnowca /1497 r./.
II poł. XVI wieku "Księgi Hetmańskie" Stanisława Sarneckiego: "Szczepili lucos z drzew osobliwych gaiki i pienišdze szczero - srebrne, które zowiš więtego Jana pieniędzmi rozsiewali/.../ i igrzyska tu rozmaite sprawowali. Prawdopodobnie zaduszki odbywały się w pierwszy dzień wiosny, i na tę okazję wzgórze Kopca iluminowane było oczyszczajšcym ogniem, sadzono więte gaiki, przypuszczalnie by dusze zmarłych powracajšcych w postaci ptaków miały gdzie odpoczšć. Złe duchy organizujšc pokazy walk szermiercznych i prawdopodobnie z tego samego powodu w ziemię zaorywano monety z podobiznami w. Jana. Aby odcišgnšć uczestników pogańskiego więta władze kocielne wybudowały kociół pod wezwaniem w. Benedykta, w którym to kociółku odpust odbywał się tego samego dnia co zaduszki.
XVII wiek - pierwszy raz pojawia się nazwa Kopiec Krakusa, a także nazwa Rękawka na oznaczenie wzgórza na którym usypany był Kopiec/ słowo rękawka pochodzi z języka starosłowiańskiego od słów "raka, rakew" oznaczajšcego trumnę lub grób/.
XVIII wiek - najtrwalszym ladem po pogańskim więcie wiosennym jest zwyczaj urzšdzania na Kopcu styp pogrzebowych za zmarłych, którym powięcano chleb, jabłka, a nade wszystko jajka, które miały moc zjednywania dobra, obrony przed złem, a jako ziarno życia zasilały duszę zmarłego. To włanie stšd pochodzi zwyczaj zrzucania pożywienia ze stoków Kopca wprost w ręce okolicznej biedoty, który zachował się do wieku XIX.
XIX wiek - Rękawka to przede wszystkim kiermaszowo - jarmarczna atrakcja, jedyna okazja dla której cały Kraków cišgał do Podgórza, zabawa ludowa z jej podstawowymi atrybutami: karuzelš, hutawkami, katarynkami z papugami, strzelaniem z wiatrówek, wspinaniem się na słup obsypany talkiem i wycigami w workach.
5 kwietnia 1836 roku - Dekret władz austriackich zakazujšcy wejcia na Kopiec spowodował, że ludnoć cofnęła się na Wzgórze Lasoty, pod kociół w. Benedykta i wtedy to po raz pierwszy obrzšdek rzucania jaj i bułek odbył się tu.
1846 rok - Wybudowanie wokół Kopca fortu wojskowego ostatecznie przesšdziło o przeniesieniu więta Rękawki pod kociół w. Benedykta.
1897 rok - Dekret władz austriackich zakazujšcy zrzucania z góry żywnoci wydania z powodu dantejskich scen, które się przy tym rozgrywały.
I poł. XIX wieku - Rękawka to już tylko zabawa - festyn, z której obraz ukazał A. Wajda w jednym z odcinków serialu " Z biegiem lat, z biegiem dni".
XX wiek: Czym jest Rękawka ?
Czy to tylko odpust odbywajšcy się w trzeci Dzień wišt Wielkanocnych pod Kociółkiem w. Benedykta, czy też lad prastarych obrzędów słowiańskich? Od 2001 roku Dom Kultury "Podgórze" organizuje Rękawkę w innej formie - wraca do jej prasłowiańskich korzeni - umożliwiajšc cofnięcie się w czasie o szeć wieków. Pod Kopcem Krakusa można zobaczyć jak wyglšdało życie we wczesnoredniowiecznych osadach, rzemiosło, uzbrojenie, stroje. Można spróbować potraw gotowanych według przepisów naszych przodków i zobaczyć jak wyglšdały redniowieczne potyczki zbrojne. Uzupełnieniem jest możliwoć poznania historii Kopca Krakusa, państwa Wilan i Polan.
Organizator:
Dom Kultury Podgórze
ul. Krasickiego 18
30-515 Kraków
podgorze@dkpodgorze.krakow.pl
www.dkpodgorze.krakow.pl
Patronat medialny:
Portal www.Krakow.zaprasza.eu
|