POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
   
ARCHIWUM     zobacz wydarzenia archiwalne
ARCHIWUM     zobacz wszystkie wydarzenia archiwalne

 
17-10-2010      -   17-10-2010
Stowarzyszenie Willa Decjusza
Dziedzictwo Chopina: Persiana -Chopiniana
Stowarzyszenie Willa Decjusza

ul. 28 Lipca 1943 roku 17 A
30-233 KrakĂłw
tel. 12 425 36 38, 12 425 36 44
12 425 36 23
fax: +48 12 425 36 63

http://www.villa.org.pl
e.zajac@villa.org.pl
Willa Decjusza
30-233 Kraków
ul. 28 lipca 1943 roku 17a
17:00
       
 
Muzyka
Stowarzyszenie Willa Decjusza, w ramach programu „Dziedzictwo Chopina” zaprasza na spektakl taneczno-muzyczny w wykonaniu Teatru Tańca z Muzykš Wertumnus, pt. „Persiana – Chopiniana”, oparty na motywach mazurków Fryderyka Chopina. Spektakl odbędzie się w Willi Decjusza w niedzielę, 17 paŸdziernika, o godz. 17.00. Wystšpiš: Wiesna Mond-Kozłowska (choreografia i taniec), Stanisław Welanyk (instrumenty perkusyjne), Kazimierz Pyzik (kontrabas), Piotr Grodecki (fortepian) oraz tancerze Zespołu Pieœni i Tańca „Krakowiacy”. Kierownictwo muzyczne: Tomasz Welanyk. Bezpłatne wejœciówki dostępne będš w Willi Decjusza i w Punkcie Informacji Miejskiej, przy ul. œw. Jana 2 od 13 paŸdziernika.

17 paŸdziernika (niedziela), Willa Decjusza, godz. 17.00, bezpłatne wejœciówki

Persiana- Chopiniana
Gdzie Rzym, gdzie Krym, gdzie Persja, gdzie Mazowsze? Odległoœci pozornie odległe w wymiarze doznań estetycznych. Czym jest perskoœć; pojęcie opalizujšce wieloznacznym blaskiem, bo czy staro- czy nowo-perskoœć, czy zoroastriańska czy koraniczna? Taniec Rumiego, poezje Hafiza, poetyckoœć muzyki Chopina, ptak i kwiat, arabeskowe ornamenty na perskich kobiercach, misterna faktura harmoniczna mazurków Chopina i niemniej misterne malarstwo perskich miniatur. Kunszt, estetyczne wyrafinowanie prowadzšce do ekstasis, a potem człowiek wraca do siebie w innym już spotęgowaniu doznawania subtelnej urody œwiata. Mazurki Chopina, „serce jego twórczoœci”: rytm trójdzielny, prosty rytm kujawiaka, mazura i oberka/obertasa z akcentem na drugš, rzadko trzeciš częœć taktu. Mieniš się różnorodnoœciš choreografii, linii melodycznej, tempa i akcentu rytmicznego. Ludowoœć polsko- mazowiecka subtelniejšca w dłoniach Fryderyka wzorami fantazyjnego kunsztu muzycznego, rytmika ziemi zamieniona w tchnienie nieba. Artyzm: metamorfozy szeptów natury wytłaczanych na pięciolinii rzšdkami nut przepływajšcych w bezkresnš dal… „Natura wody pokazuje człowiekowi jak poruszać się z wdziękiem.” Gdzie indziej Rumi dodaje w podobnie hermetyczny sposób: „Pomiędzy głosem a obecnoœciš biegnie œcieżka sensu/ otwiera się w skupionej ciszy/zamyka w gwarze hałaœliwych słów”. Gdzie Rzym, gdzie Krym, gdzie Persja, gdzie Mazowsze?” Serce Chopina bijšce w warszawskiej œwištyni wyznacza rytm poszukiwaniom znaczenia w jednoœci muzyki z tańcem.

Spektakl dedykowany jest pamięci Marceliny Czartoryskiej, uczennicy Fryderyka Chopina i œwiadka odejœcia Artysty do Innej Muzyki, na koniec rezydentki Willi Decjusza w latach 1876 - 1894, która wyłożyła balkon swego domu kafelkami o wschodnich motywach. Wiesna Mond-Kozłowska

Połšczenie muzyki Chopina i muzyki perskiej jest właœciwie zadaniem niewykonalnym. Ciężko sobie wyobrazić, dwa bardziej od siebie oddalone œwiaty muzyczne, pod względem konstrukcji, wymowy czy wrażenia wywieranego na słuchaczach. Chopin, kompozytor bardzo awangardowy, nie mógłby się odnaleŸć w bardzo ortodoksyjnej tradycji muzyki perskiej, operujšcej od lat tymi samymi œrodkami estetycznymi. Aspekt czasu muzycznego, odgrywajšcego w muzyce perskiej bardzo istotnš rolę – w muzyce Chopina ograniczony jest do minimum, zgodnie z konwencjš muzyki europejskiej XIX wieku.
Skšd więc, pomysł, by te dwie koncepcje ze sobš łšczyć? Łšczenie ekstremów, pozwala na znalezienie zupełnie nowych jakoœci estetycznych. My, żyjšcy w dwudziestym wieku, a więc na tyle póŸno, żeby na obydwa te muzyczne œwiaty patrzeć z dystansu, umożliwiajšcego operowania ich idiomami w sposób wolny , jednoczeœnie łšczšc ze z idiomami muzyki naszego czasu.

Persiana-Chopiniana, mimo iż technicznie łšczy œrodki muzyki perskiej i muzyki Chopina, nie jest,bezpoœrednio, spektaklem ani o Chopinie, ani o Persji. Jest spektaklem opowiadajšcym ponadczasowe treœci, zawarte w tych dwóch wielkich kulturach muzycznych, współczesnym językiem. W gruncie rzeczy , staje się przez to spektaklem poszukujšcym odpowiedzi na pytanie , w jaki sposób dzisiaj rozumiemy sztukę, która kiedyœ była sztukš współczesnš. A to pytanie, jest niezmiennym pytaniem o istotę naszego rozumienia œwiata, o ontologię naszej współczesnoœci. Tomasz Welanyk

 
Miejsce:
Willa Decjusza
30-233 Kraków
ul. 28 lipca 1943 roku 17a
 
Godz.
17:00

 
 
   

 
 
 

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie NiezaleĹźne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury