POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
   
ARCHIWUM     zobacz wydarzenia archiwalne
ARCHIWUM     zobacz wszystkie wydarzenia archiwalne

 
16-11-2010      -   27-11-2010
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Bezpłatne wejœciówki na wszystkie pokazy FOCUS ON MITOS21
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

ul. Jagiellońska 5
31-010 KrakĂłw

tel. 12 421 29 77
tel. 12 422 85 66

http://www.stary.pl
sekretariat@stary.pl
Centrum Promocji i Sprzedaży
Kraków, pl. Szczepański 1
tel. 12 422 40 40
       
 
Teatr
Od 16 listopada 2010 r. w Centrum Promocji i Sprzedaży /pl. Szczepański 1, tel. 12 422 40 40/ można odbierać bezpłatne wejœciówki na wszystkie pokazy FOCUS ON MITOS21.

Narodowy Stary Teatr zaprasza na pokazy przygotowane przez artystów z teatrów zrzeszonych w sieci MITOS21. Wydarzenie to stanowić będzie kontynuację warsztatów THEATRE OF TOMORROW, które odbyły się w naszym teatrze we wrzeœniu ubiegłego roku. Wszystkie projekty – oparte się na niepublikowanych wczeœniej tekstach napisanych na zlecenie naszego teatru – zostanš przedstawione publicznoœci po raz pierwszy. W prezentacjach biorš udział zarówno członkowie zespołu Starego Teatru, jak i aktorzy goœcinni.

Mitos21: European Theatre Network
Międzynarodowa sieć współpracy Mitos21 zrzesza Źgłówne teatry Europy – Royal Dramatic Theatre (Sztokholm), Royal Danish Theatre (Kopenhaga), Royal National Theatre (Londyn), Théâtre Vidy (Lozanna), Katona Jószef Szinház (Budapeszt), Deutsches Theater (Berlin), Schauspiel Frankfurt, Düsseldorf Schauspielhaus, Thalia Theater (Hamburg), NTNG (Saloniki), Toneelgroep Amsterdam oraz krakowski Narodowy Stary Teatr.

Nazwa pochodzi od starożytnego słowa mitos oznaczajšcego „nić”, odnosi się do mitu o Ariadnie, która pomogła Tezeuszowi wyjœć z labiryntu. Ideš Mitos21 jest poszukiwanie różnych perspektyw spojrzenia na współczesny teatr i jego społecznš rolę, stworzenie możliwoœci spotkania i współpracy pomiędzy artystami z różnych krajów Europy.

Partnerami projektu sš:
Katona Jószef Szinház, Budapeszt, Węgry
Deutsches Theater, Berlin, Niemcy
Schauspiel Frankfurt, Niemcy


FOCUS ON MITOS21 - PROGRAM

25 listopada /czwartek/
19.30 /NS/ Clinique Happiness reż. Dániel Kovács
17.00 /M/ Wynajem reż. Ewelina Marciniak
16.00–21.00 /Maska/ Ćwiczenia antywojenne instalacja Szymona Kaczmarka

26 listopada /pištek/
19.30 /NS/ Clinique Happiness reż. Dániel Kovács
17.00 /M/ Wynajem reż. Ewelina Marciniak
16.00–21.00 /Maska/ Ćwiczenia antywojenne instalacja Szymona Kaczmarka

27 listopada /sobota/
20.30 /DS./ Ból fantomowy – Nic, które boli reż. Radek Rychcik
17.00 /SK/ Paradise Now – Do It With Heidi reż. Anika Döring, Cesca Carnieer
19.00 /NS/ Dedal œni reż. Stephan Seidel
16.00–21.00 /Maska/ Ćwiczenia antywojenne instalacja Szymona Kaczmarka

28 listopada /niedziela/
20.30 /DS./ Ból fantomowy – Nic, które boli reż. Radek Rychcik
17.00 /SK/ Paradise Now – Do It With Heidi reż. Anika Döring, Cesca Carnieer
19.00 /NS/ Dedal œni reż. Stephan Seidel
16.00–21.00 /Maska/ Ćwiczenia antywojenne instalacja Szymona Kaczmarka



DS – Duża Scena
NS – Nowa Scena
Maska – dawna kawiarnia „Maska” – ul. Jagiellońska 1
SK – Scena Kameralna – ul. Starowiœlna 21

________________________________


PROGRAM SZCZEGÓŁOWY


Schauspiel Frankfurt / Narodowy Stary Teatr
WYNAJEM
tekst: Nis-Momme Stockmann; reżyseria: Ewelina Marciniak; scenografia: Michał Korchowiec

pokazy: 25, 26 listopada, SALA MUZEUM, g. 17.00

Człowiek może wynajšć wygodne miejsce w systemie. Człowiek płaci, system obdarowuje.
System posiada zadbane komórki mieszkaniowe, które unoszš się w powietrzu zawieszone w pejzażu miasta. Mimo wolnoœci, jakš daje przebywanie w chmurach,
nie jest tak łatwo wzlecieć na wyższe piętra –w krajobrazie obowišzuje przecież piękno hierarchii... Człowiek w systemie nie może być niezadowolony. Człowiek jednak czuje swojš zapaœć i chciałby pobyć chwilę w spokoju, ale wcišż musi się tłumaczyć.
Z człowieka zaczyna uwalniać się agresja. Nie uwalnia się jednak prostacko. Uwalnia się z podtekstem filozoficznym. To Człowiek przez duże „C”. W końcu, na skutek agresji mogš pojawić się czyjeœ zwłoki. System to przewidział, tylko usunięcie resztek trochę więcej kosztuje i doœć nieprzyjemnie œmierdzi. Wliczymy to w koszty wynajmu.

występujš:
Ewa Kolasińska, Katarzyna Krzanowska, Marta Ojrzyńska, Julia Wyszyńska (goœcinnie), Katarzyna Zawadzka (goœcinnie, PWST), Roman Gancarczyk

Tekst Nis-Momme Stockmanna prezentowany jest za zgodš Deutsches Theater w Berlinie, za co składamy serdeczne podziękowania.

________________________________


Katona Jószef Szinház, Budapeszt
CLINIQUE HAPPINESS
reżyseria: Dániel Kovács; dramaturgia: Zsuzsi Várady; scenografia: Katarzyna Kowalczyk

pokazy: 25, 26 listopada, NOWA SCENA, g. 19.30

Spektakl o poszukiwaniu Ÿródeł osobistego oraz zbiorowego szczęœcia,
w interaktywny sposób umożliwi widowni doœwiadczenie szczęœcia –
od razu! Pomysł jest prosty – spełnienie spontanicznych życzeń widzów, przedstawienie będzie więc swoistš realizacjš „listy życzeń”.
Celem tego autoironicznego gestu jest humorystyczne podkreœlenie odpowiedzialnoœci każdego z widzów: spektakl będzie dokładnie taki, jakiego chcš widzowie; podobnie jak od nich samych zależy ich własne życie. Poprzez humorystyczne testowanie widzów, twórcy pragnš spenetrować kulturę narzekania i malkontenctwa w naszym codziennym życiu.

występujš:
Małgorzata Gałkowska, Monika Jakowczuk, Urszula Kiebzak, Juliusz Chrzšstowski, Błażej Peszek, Krzysztof Zarzecki

________________________________


Deutsches Theater, Berlin
PARADISE NOW – DO IT WITH HEIDI
tekst, reżyseria i dramaturgia: Cesca Carnieer, Anika Döring; scenografia: Łukasz Błażejewski

pokazy: 27, 28 listopada, SCENA KAMERALNA, g. 17.00

Europejska komedia o wspomaganym samobójstwie (assisted suicide), instynkcie grupowym oraz Unii Europejskiej. Wiadomoœć dnia: Organizacja Narodów Zjednoczonych zaaprobowała propozycję Kadafiego, aby podzielić Szwajcarię między Francję, Włochy oraz Niemcy. Pozostały
24 godziny do rozbiorów Szwajcarii.

Młoda, szczęœliwa para odwiedzajšca Szwajcarię spotyka w kraju setki ludzi szukajšcych ostatniej szansy, aby popełnić wspomagane samobójstwo – w Szwajcarii istniejš kliniki, które przeprowadzajš takie zabiegi. Podczas gdy młodzi ludzie prowadzš psychologicznš i emocjonalnš walkę, œwiat na zewnštrz zmaga się z konsekwencjami rozbiorów Szwajcarii.

występujš:
Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Martyna Krzysztofik (goœcinnie, PWST), Anna Graczyk (goœcinnie), Agata Myœliwiec (goœcinnie), Bogdan Brzyski, Grzegorz Grabowski,
Jan Jurkowski (goœcinnie, PWST), Zbigniew W. Kaleta, Andrzej Popiel (goœcinnie),
Andrzej Rozmus, Krzysztof Zawadzki

________________________________


Schauspiel Frankfurt
DEDAL ŒNI
tekst, reżyseria i dramaturgia: Stephan Seidel; scenografia: Michał Korchowiec

pokazy: 27, 28 listopada, NOWA SCENA, g. 19.00

Dedal œni to teatralna adaptacja mitu o Dedalu i Ikarze według Przemian Owidiusza.
U Owidiusza mit zaczyna się budowš labiryntu, w którym zostanie zamknięty Minotaur. Wewnętrzne pragnienie Dedala, żeby się uwolnić, jest centralnym tematem nowego opracowania. Tęsknota, która przez Owidiusza została wpisana w zwartš strukturę wierszy. Na skrzydłach zrobionych z ptasich piór i wosku, przytwierdzonych do ramion Dedal i Ikar wylatujš na wolnoœć. Ale Ikar spada, ponieważ za bardzo zbliża się do słońca. Tym samym Dedal traci swojego jedynego syna. Czy więc marzenie Dedala,
żeby latać, jest zuchwałe? Czy dlatego zostanie ukarany? Czy może jego pragnienie wolnoœci jest zuchwałe? Zuchwałe, dlatego, że myœli tylko o sobie? Zuchwałe, dlatego,
że wolnoœć jest niemożliwa?

występujš:
Iwona Budner, Aldona Grochal, Ewa Kaim, Ewa Srokowska (goœcinnie, PWST)

________________________________


Narodowy Stary Teatr
BÓL FANTOMOWY – NIC, KTÓRE BOLI
reżyseria: Radek Rychcik
tekst i dramaturgia: Szymon Wróblewski, Agnieszka Jakimiak
scenografia: Łukasz Błażejewski

pokazy: 27, 28 listopada, DUŻA SCENA, g. 20.30

Ból fantomowy – zwany też mysterious pain – jest jednš z największych zagadek medycyny: ludzie pozbawieni kończyn odczuwajš ich realnš obecnoœć, utracone częœci ciała pozostajš wrażliwe na dotyk i ból. „Nic, które boli” – tym mianem można opisać zarówno doœwiadczenie fizycznego rozdzielenia, które przeżywa pacjent po amputacji,
jak uczucie braku, które znajduje się u Ÿródeł depresji i melancholii.
Doœwiadczenie utraty kończyny, przepisane na ciała pełnosprawnych aktorów, staje się metaforš fundamentalnego braku. Ciało niepełne, niespójne i zdezintegrowane to teren poszukiwań œladów utraconej obecnoœci i soczewka, przez którš przyglšdamy się funkcjonowaniu pamięci. Nieobecnoœć jest motorem tego œwiata, kršżšcego wokół pustych miejsc i skupionego na pielęgnowaniu wspomnienia. Bezustanna próba odzyskania utraconego obiektu buduje inny rodzaj tożsamoœci – ukonstytuowanej przez elementarnš pustkę i pozwalajšcej na nowo zdefiniować pojęcia pełni, całoœci i doskonałoœci.

występujš:
Anna Radwan-Gancarczyk, Małgorzata Zawadzka, Anna Gorajska (goœcinnie), Adam Nawojczyk, Tomasz Schuchardt (goœcinnie)

________________________________


Narodowy Stary Teatr
ĆWICZENIA ANTYWOJENNE
instalacja Szymona Kaczmarka

25-28 listopada, dawna kawiarnia MASKA, g. 16.00-21.00

Szymon Kaczmarek: Interesuje mnie sposób funkcjonowania organizmu, jakim jest Europa, w rzeczywistoœci powojennej nazywanej „pokojem”. Czasy „pokoju”, w których żyjemy, prowokujš do postawienie radykalnego pytania: Czy tak będzie zawsze?
Nie wierzę w to. Wydaje mi się, że nie tylko wojna nastšpi, ale właœciwie nigdy się nie skończyła, trwa nieustannie.
Nie tylko w wymiarze dosłownym, politycznym, ale w życiu codziennym, w sytuacjach międzyludzkich. Moja teza zakłada, że podstawowš przyczynš jest gromadzšca się w ludziach agresja, która musi ulegać rozładowaniu. Powstrzymywanie popędów metodš zakazów, nakazów i kar jest przestarzałš, wielokrotnie już sprawdzanš metodš, która – jak wiemy – nie przynosi pożšdanych efektów.
Przygotowywany przeze mnie projekt próbuje nakłonić do skonfrontowania się z tš perspektywš i przybliżyć sytuacje, w których wojna może się objawiać w sposób bezpieczny – w przestrzeni laboratoryjnej.” Ćwiczenia antywojenne” sš próbš stworzenia systemu samoobrony. Skonfrontowaniem się z własnš agresjš, nietolerancjš, potrzebš stałego podnoszenia w sobie adrenaliny. Postawienia siebie w roli „oprawcy”. Wytworzenia w sobie œwiadomoœci kata.
Projekt-instalacja wideo zakłada wykreowanie nowej metody, która pomoże w radzeniu sobie poszczególnych jednostek z atawizmami.


Uczestnicy projektu:
Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Anna Radwan-Gancarczyk, Dorota Segda, Krzysztof Globisz, Marcin Kalisz, Wiktor Loga-Skarczewski, Adam Nawojczyk
 
Miejsce:
Centrum Promocji i Sprzedaży
Kraków, pl. Szczepański 1
tel. 12 422 40 40
 
Godz.

 
 
   

 
 
 

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie NiezaleĹźne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury